Navzdory poměrně úspěšné bezpečnostní kampani, kterou Egypt zahájil v únoru 2013 proti hraničním tunelům v Rafáhu na jihu pásma Gazy, členové rodin a kmenů ve městě Rafáh sdělili webu Al-Monitor, že se objevují palestinské pokusy obnovit některé ze zničených tunelů a jejich činnost.
O tunelech z Gazy do Egypta se často mluví v souvislosti s dovozem materiálu pro stavbu raket, které pak hnutí Hamás odpaluje na Izrael. Kromě toho ale zřejmě plní ještě funkci, která nemusí vyhovovat ani Hamásu. Jde o cesty, kterými do Gazy proudí zboží, které jinak Hamás v případě legálního dovozu silně daní.
Článek, který napsala novinářka Rasha Abou Jalal, popisuje fenomén palestinských podzemních tunelů na hranici s Egyptem. Jalal píše, že se objevily po izraelské blokádě Gazy v roce 2007, kdy palestinské organizace spolu s početnými rodinami, které žijí ve městě Rafáh, vykopaly stovky tunelů podél 14 km dlouhé hranice s Egyptem a vydělávaly obrovské zisky pašováním a prodejem egyptského zboží na trzích v Gaze.
„Egypt v minulosti podnikl mnoho kroků, aby se těchto tunelů zbavil kvůli zhoršující se bezpečnostní situaci na Sinajském poloostrově. V únoru 2013 zahájil masivní demoliční kampaň a v říjnu 2014 zřídil podél hranice s Gazou na egyptské straně nárazníkovou zónu o délce 500 metrů. V září 2015 tuto oblast zaplavila vodami Středozemního moře. V říjnu 2017 byla nárazníková zóna rozšířena o 1 500 metrů (1 míli) do hloubky egyptské strany. Kromě toho Egypt postavil na hranici s pásmem Gazy dvě zdi: První z nich byla postavena v roce 2008 z kamenů a druhá, která je vysoká asi 6 metrů a sahá 5 metrů pod zem, byla postavena v únoru 2020 z železobetonu.“
Egyptskému vedení se podařilo většinu těchto tunelů zlikvidovat a Hamás to dostalo do situace, že se pásmo Gazy zmítá pod tíhou velké finanční krize. To hnutí přimělo ke zvýšení daní pro obchodníky a obyvatele.
„Po zničení tunelů se Hamás snažil rozvíjet své obchodní vztahy s Egyptem. Podle zprávy, kterou 22. února 2019 zveřejnil Al-Monitor, došlo ke zlomu v obchodních vztazích mezi Egyptem a pásmem Gazy v červnu 2017 po dohodě mezi Hamásem a egyptskými představiteli, jejímž cílem bylo otevření obchodního přechodu mezi Egyptem a Gazou, přičemž daně uvalené na egyptské zboží procházející tímto přechodem měly jít do pokladny Hamásu. Zdroj z rodiny v Rafáhu, který je obeznámen s problematikou hraničních tunelů, sdělil Al-Monitoru pod podmínkou anonymity: ‚Navzdory snahám egyptské armády o likvidaci tunelů je mnoho z nich stále funkčních.‘ Egyptská armáda 18. dubna oznámila objevení a zničení pěti tunelů na hranici s Pásmem Gazy.“
Zdroj říká: „Moje rodina vlastnila před rokem 2015 sedm tunelů na hranici s Egyptem; o všechny jsme přišli poté, co je zničila egyptská armáda. Nedávno jsme však zahájili pokusy o obnovu a provoz některých z těchto tunelů.“ Vysvětluje, že za těmito pokusy o pašování zboží, zejména cigaret, medu, pohonných hmot a náhradních dílů k různým typům strojů, kterým Egypt a Izrael brání ve vstupu do Gazy, stojí palestinské rodiny, a nikoliv frakce. Mnohé zboží, které je v Egyptě k dostání za nízkou cenu, se v Gaze prodává za přemrštěné ceny, například kosmetika.
Cílem pašování namísto oficiálního dovozu zboží z Egypta je vyhnout se daním uvaleným Hamásem a mnoho z těchto tunelů začalo fungovat teprve před několika týdny.
„Zdroj dodal, že to není jen jeho rodina, kdo se snaží obnovit pašování zboží do pásma Gazy přes tunely s Egyptem, protože se tak děje podle pokročilých dohod, jejichž cílem je obejít egyptská bezpečnostní opatření na hranicích. Hlavním z těchto opatření je podle něj protažení tunelu tak, aby sahal až do vzdálenosti 3 kilometrů na egyptské území, a obešel tak nárazníkovou zónu o hloubce 1 500 metrů zřízenou na egyptské straně.“
Mohammed Abu Jayab, redaktor ekonomických novin Al-Eqtesadia v Gaze, řekl Al-Monitoru: „Obnovení pašeráckých operací v tunelu poškodí finanční příjmy, které hnutí Hamás získává z uvalení daní na egyptské zboží oficiálně přicházející do Gazy přes hraniční přechod Rafáh.“
Ačkoli nejsou k dispozici žádné oficiální údaje o výši těchto finančních výnosů, Abú Džajab uvedl, že Hamás vydělává měsíčně přibližně 40 až 50 milionů izraelských šekelů (12,3 až 15,4 milionu amerických dolarů) z daní uvalených na egyptské zboží přicházející do pásma Gazy. Nejvíce Hamás vydělává na položkách, jako jsou pohonné hmoty, cigarety, melasa, plyn na vaření, muassel (tabák používaný pro vodní dýmku) a stavební materiál. Jen z příjmů z cigaret plyne do pokladny Hamásu každý měsíc 20 milionů šekelů (6,2 milionu dolarů).
Talal Okal, politický analytik a spisovatel listu Al-Ayyam se sídlem v Ramalláhu, řekl pro Al-Monitor: „Návrat k aktivitě tunelů je něco, co se nebude líbit ani Egyptu, ani Izraeli, ani Hamásu.“
Uvedl, že návrat aktivity do tunelů se negativně dotkne všech tří stran. Egypt, jak vysvětlil, se obává infiltrace extremistických elementů z Gazy na Sinaj prostřednictvím těchto tunelů, zatímco Izrael se obává pašování materiálů a strojů, jejichž vstup do Gazy je zakázán z obavy, že budou použity k výrobě zbraní proti němu. Hamás zase nechce přijít o daně, které získává z oficiálního přísunu egyptského zboží do pásma Gazy přes přechod Rafáh.