Slabinou našeho terciálního vzdělávání je absence profesních vysokých odborných škol, řekl deníku FORUM 24 ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Podle něj je potřeba hledat ve spolupráci veřejné sféry a zaměstnavatelů nový model řízení a financování takových škol, které by připravovaly odborníky pro regionální trh práce. Taková škola by mohla vzniknout v Karlovarském kraji. Memorandum o spolupráci na přípravě nového typu vysokoškolského vzdělání podepsali v úterý ministr Bek, hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek (za STAN) a prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček.
Polytechnické vzdělávání v Karlovarském kraji by mohlo začít fungovat od školního roku 2025/2026. „Podporou vzniku polytechnik reagujeme na rostoucí poptávku po kvalitním profesním vzdělávání a na celkově rostoucí počet zájemců o studium, a to zejména v kraji, kde dnes nepůsobí žádná veřejná vysoká škola. Klíčová je přitom spolupráce se zaměstnavateli nejen v rychle se rozvíjejících oborech, ale i v oblasti služeb,“ řekl ministr školství Bek.
Podle ministra by se mělo v následujícím roce vyřešit legislativní zakotvení nového školního typu polytechniky. Zároveň by se už mělo pracovat i na obsahové náplni studia. V roce 2025 by pak podle Beka mohly být provedeny investiční akce, které budou souviset s otevřením školy. Hejtman Kulhánek je v tomto ohledu ještě optimističtější a věří, že by škola mohla otevřít první ročník už ve školním roce 2025/2026.
Princip polytechniky, který funguje například v sousedním Německu nebo Rakousku, spočívá v úzkém provázání firem s výukou. Vyučovaly by se tak zejména obory, které regionální podniky potřebují, a zároveň by se firmy podílely i na samotné výuce, praxi studentů a případně financování školy.
Kromě legislativních věcí bude třeba dořešit i umístění školy. Podle Kulhánka se zatím úvahy ubírají dvěma směry. Jedním je využití bývalého školního areálu v Královském Poříčí, který by nepotřeboval velké investice, a zároveň by zde mohl do budoucna vzniknout celistvý vysokoškolský kampus. Ve hře je také Cheb nebo přímo Karlovy Vary.
„Veřejných univerzit s převažujícím akademickým profilem máme v České republice dost. Slabinou našeho terciárního vzdělávání je naopak absence profesních vysokých odborných škol či polytechnik, které by byly obdobou německých Fachhochschulen,“ popsal deníku FORUM 24 ministr školství. „Je třeba hledat ve spolupráci veřejné sféry a zaměstnavatelů nový model řízení a financování takových škol, které by připravovaly odborníky pro regionální trh práce a zapojily do financování významně firmy,“ vysvětlil Bek. Podle něj by takové školy mohly být cestou ke zlepšení pro některé regiony.
„Vzhledem k trendům 4.0 by mělo dojít k rozšíření vzdělávací nabídky profesně orientovaných studijních programů i na terciární úrovni vzdělávání. S panem ministrem se shodujeme na prioritě posílit profesně zaměřené vysokoškolské studijní programy, výrazně prakticky zaměřené, kde by studenti získali hlubší znalosti a souvislosti mezi teorií a praxí,“ řekl šéf Hospodářské komory Zajíček s tím, že včasné zavádění nových oborů je důležité pro konkurenceschopnost pracovního trhu.