Z úst různých politiků v posledních dnech zaznívá, jak nedovolí zákaz prodeje aut se spalovacími motory, který nám hrozí ze strany Evropské unie. Shodnou se na tom prezident republiky Miloš Zeman, nový předseda vlády Petr Fiala i ministr dopravy Martin Kupka. Jak je to s hrozbou konce aut se spalovacími motory ve skutečnosti a máme být rádi, že se naši politici chtějí za spalovací motory bít jak lvi?
V nedělním rozhovoru pro Partii Terezie Tománkové na CNN Prima News prezident Zeman zákaz aut se spalovacími motory jednoznačně ztotožnil se Zelenou dohodou pro Evropu neboli Green Dealem: „Jestliže Evropská komise chce od roku 2030 zakázat topení plynem a přejít na nevyzkoušený vodík, o kterém nikdo pořádně nic neví, a jestliže chce zákaz aut se spalovacími motory, což je nesmysl na druhou, tak znovu opakuji, řešením energetické krize je vyvázání se z Green Dealu, ze zeleného údělu a chovat se konečně jako suverénní země,“ zdůraznil Miloš Zeman.
Premiér Petr Fiala pak rovněž v neděli v Partii Terezie Tománkové prohlásil: „Návrh na zákaz automobilů se spalovacími motory by ohrozil existenčně řadu lidí, kteří u nás osobní automobil nepoužívají jako nějaký luxus nebo pro zábavu.“ Podle předsedy vlády Green Deal nesmí znamenat zchudnutí občanů. Fiala považuje za důležité využít nástroje, které Evropská unie nabízí, tak, aby to pro Česko bylo výhodné.
A do třetice všeho dobrého – rovněž nový ministr dopravy Martin Kupka se v rozhovoru pro iHNed.cz vymezil proti zákazu spalovacích motorů, respektive proti zákazu jejich prodeje: „Pokládám za důležité, aby Česko vytvořilo příležitosti pro rozvoj sítě, včetně dobíjecích stanic. To vnímám jako úkol státu. Zároveň ale pokládám za nesmysl zakazovat prodeje spalovacích motorů. Technologický pokrok v tomhle může nabídnout lepší řešení, než je drsná restrikce, která ve výsledku může vést k tomu, že se všechno prodraží.“
Všimněme si, že jediný ministr dopravy Kupka hovoří o zákazu prodeje aut se spalovacím motorem, nikoli o zákazu spalovacích motorů jako prezident Miloš Zeman a premiér Petr Fiala. To, co Evropská komise ve skutečnosti navrhuje, je ale ještě něco trochu jiného, a to, že by se od roku 2035 už neměla prodávat nová auta se spalovacími motory. Když to srovnáme se zákazem spalovacích motorů, tak je to přeci jen rozdíl. Podívejme se ale na celou problematiku trochu podrobněji.
Není zákaz jako zákaz
Je dobré připomenout, že Zelená dohoda pro Evropu, tedy Green Deal, byla schválená v prosinci 2020 Evropskou radou. Českou republiku zde zastupoval tehdejší předseda vlády Andrej Babiš. Zelená dohoda byla následně zakomponována do Evropského právního rámce pro klima, který byl schválen členskými státy Evropské unie s výjimkou Bulharska letos v červnu a v platnost vstoupil v červenci.
Nyní jde samozřejmě o to, jak budou dále konkretizovány a schvalovány nástroje k dosažení cílů obsažených v Zelené dohodě. Nejde tedy o samotný Green Deal jako o určitou vizi a vytyčené cíle, nýbrž o evropské směrnice a opatření, která na něj navazují a obsahují konkrétní nástroje uskutečňující cíle nacházející se v Zelené dohodě pro Evropu.
Konkrétně se jedná o evropský klimatický balíček Fit for 55, který by měl výrazně přispět ke snížení emise skleníkových plynů do roku 2030 o 55 procent v porovnání s rokem 1990 a k dosažení uhlíkové neutrality v roce 2050. A právě v tomto klimatickém balíčku je obsažený onen zákaz toho, aby automobilky od roku 2035 prodávaly nové vozy se spalovacími motory.
Právě o tento zákaz výše zmínění politici a mnozí další opírají svoje vyhraňování se a výpady proti zákazu spalovacích motorů. Přitom není těžké si představit, že půjde o pouhou formalitu, protože v roce 2035 evropské automobilky žádná nová auta se spalovacími motory už stejně prodávat nebudou, jak je vidět z toho, nakolik mohutně na elekromobilitu naskočily, jak moc s ní počítají a jak rychle v ní postupují.
Výše zmíněné výroky tak spíše pracují s obavou lidí, že jim někdo chce vzít a zakázat auta se spalovacími motory, se kterými právě teď jezdí. O tom se ale zatím žádná debata nevede a termín, odkdy by měla být plošně zakázána auta se spalovacími motory, doposud nebyl stanoven, ani se o něm nediskutuje. A než se k takovému datu dopracujeme a než bude tady, tak stejně s velkou pravděpodobností ona auta, která brázdí české silnice, skončí ve šrotu.