Úřady začaly střežit stanice nedostavěného metra v Omsku, protože obyvatelé města pronikali do tunelů a někteří se tam i plavili na kánoích. Už loni město začalo stanice zasypávat a na povrchu je má pokrýt trávník. Dlouho odkládané dokončení podzemní dráhy nakonec skončilo krachem celého projektu a stavba se stala i tématem místní pop kultury.
Nedokončené stanice zakonzervovaného metra v Omsku jsou střeženy ochrankou a stráže hlídají zatopené stanice „Zarečnaja“ a „Kristall“ už od 1. března. Vicegubernátor Omské oblasti Dinar Kurmanov 7. března uvedl, že se tak stalo „z bezpečnostních důvodů“.
Před několika lety dokonce došlo k případu, kdy obyvatelé Omsku „vnikli do této lokality a proháněli se tam kánoích“, takže „je třeba zajistit bezpečnost, aby se takové případy vyloučily“, znělo zdůvodnění.
Jaký přesný incident měl vicegubernátor Kurmanov na mysli, není jasné. V roce 2021 psal web Mash o lidech, kteří se plavili zatopenými tunely na nafukovacích člunech a na jedné ze stanic grilovali kebab. Celý projekt je již dlouho předmětem posměchu obyvatel. V červenci 2017 natočily dvě obyvatelky města videoklip s názvem „Medveděv je M“, který vypráví o slibu ruského premiéra Dmitrije Medveděva z roku 2012, že do oslav 300. výročí Omsku v roce 2016 bude omské metro dokončeno. Skupina Cement Band zase o omském metru složila píseň.
Podle výsledků celosvazového sčítání lidu z roku 1979 získal Omsk status města s milionem obyvatel, a mohl si tedy nárokovat metro. Potřebná schvalovací řízení trvala deset let a skončila schválením původního projektu, který počítal s výstavbou osmi stanic. Kvůli rozpadu SSSR se jeho zahájení několik let po sobě odkládalo a první práce v terénu nakonec začaly až v roce 1993. Až do začátku tisíciletí se kvůli neustálému nedostatku finančních prostředků prakticky nestavělo. V roce 2011 byla dokončena první a jediná stanice „Puškinova knihovna“. V roce 2018 bylo rozhodnuto od výstavby definitivně upustit a nedokončené stanice byly zatopeny. Nyní úřady plánují ve městě místo metra spustit další tramvajové linky.
Loni v říjnu bylo oznámeno, že bude vynaloženo sedm milionů rublů na likvidaci stavenišť stanic Tupolevskaja a Rabočaja. Pozemky jsou zarostlé křovinami, které budou vytrhány a osety trávníkem. Celkem bylo od roku 1992 na omské metro vynaloženo 20 miliard rublů (v dnešním přepočtu zhruba pět miliard korun).