Čas strávený na sociálních sítích neustále stoupá a v uplynulém roce tomu nebylo jinak. Podle průzkumu společnosti Sprout Social se ale proměňuje typ aktivit, které na těchto platformách vyhledáváme. Stále více se zaměřujeme na zábavný a vzdělávací obsah a ustupujeme od původního účelu, čímž bylo propojování lidí. Americký výzkum společnosti Pew Research Center zjistil, že v roce 2024 byla většina dotazovaných teenagerů téměř neustále online. Vliv těchto platforem začali více než kdy dříve využívat také politici, což lze vidět jak na uplynulých amerických, tak i na našich nadcházejících volbách. Více času na telefonu trávíme i v Česku. Tuzemská generace Z se na něm zabaví v průměru dvě stě deset minut denně.
Uplynulý rok s sebou přinesl mnoho změn na poli digitálních médií. Po vítězství Donalda Trumpa v amerických volbách začala ze sociální sítě X odcházet jak média, tak jednotlivci. O osudu TikToku, který si v roce 2024 upevnil svoji pozici lídra v aplikacích u generace Z, se alespoň v americkém prostředí rozhodne na začátku ledna. Narůstající vliv těchto platforem však nelze odepřít, ať už se podíváme na světové či české výzkumy, je jasné, že na sociálních sítích trávíme více času než kdy dříve.
Průzkum mezi Čechy ukazuje, že sociální média se stávají nedílnou součástí každodenního života napříč generacemi. Podle AMI Digital Index 2024 navštěvuje sociální sítě každý den osmdesát procent českých uživatelů internetu. Průzkum také odhalil, že i když se doba strávená na sociálních sítích meziročně zkrátila ze sto čtyřiceti sedmi na sto čtyřicet čtyři minut denně, Češi sociální sítě navštěvují častěji. Generace Z stráví na sociálních sítích průměrně dvě stě deset minut denně. Mileniálové a generace X však také zvyšují svou aktivitu.
Podle výzkumu Sprout Social se šedesát šest procent uživatelů zaměřuje na tzv. edutainment – obsah, který je poučný a zároveň zábavný. Tento trend nejvíce rezonuje na Instagramu, kde osmdesát čtyři procent uživatelů uvádí, že je pro ně platforma zdrojem inspirace a zábavy. Téměř šedesát devět procent uživatelů nachází nejzajímavější obsah právě zde. YouTube si udržuje svou relevanci a navzdory trendům se letos zaměřil na delší formáty. TikTok zůstává hnací silou kulturních trendů, jehož publikum tvoří z osmdesáti šesti procent generace Z.
Česká genZ výsledky potvrzuje
Výsledky výše uvedených výzkumů redakce ověřovala mezi členy české generace Z. Pomocí ankety se ptala na dobu strávenou na sociálních sítích, důvody návštěvy a název nejoblíbenější platformy. V průměru dotazovaní, jejichž věk se pohybuje mezi devatenácti a dvaceti sedmi lety, tráví na podobných aplikacích tři hodiny denně. „Když mám školu, tak maximálně hodinu, ale třeba teď mezi Vánoci jsem na mobilu i pět hodin denně,“ tvrdí devatenáctiletá studentka maturitního ročníku Viktorie. Podobně je na tom i jednadvacetiletá studentka filmové školy Linda, která mimo dny, kdy má vyučování či brigádu, dokáže strávit na Instagramu i šest hodin denně. „Sleduju různé recepty, inspiraci pro focení a někdy prostě potřebuju vypnout hlavu,“ uvádí Linda.
Rozdíl je vidět u starších členů generace Z, kteří pracují, a tudíž mají méně času. „Denně jsem na mobilu tak dvě až tři hodiny. Nejvíce strávím na Instagramu, pak na X, Threads a TikToku,“ říká sedmadvacetiletý datový analytik Vojtěch. Sociální sítě primárně navštěvuje při hledání zábavy či kontaktu s přáteli. Dalším respondentem, který sociální sítě pro kontakt s ostatními používá, je šestadvacetiletý barista Jan. „Na Instagramu si píšu s kamarády, posílám memy a sleduju novinky z médií,“ tvrdí Jan.
Čistě za zábavou chodí na tyto platformy sedmadvacetiletá právnička Tereza. „Koukám na vtipná videa nebo hledám motivaci k různým činnostem, řekla bych tak dvě až tři hodiny denně,“ vysvětluje. Podobně je na tom stejně stará Natálie, vedoucí studijního oddělení na soukromé vysoké škole. „Chodím jenom na Instagram, a to proto, abych věděla, co se děje,“ tvrdí. Z většiny odpovědí plyne, že důvody návštěvy těchto platforem se opravdu změnily a jejich hlavním účelem je výplň volného času.
Chronicky online je ale především nejmladší skupina, kterou tvoří teenageři. Z amerického výzkumu Pew Research Center plyne, že devadesát šest procent teenagerů používá internet denně a téměř se od něj neodpojují. Mezi nejpopulárnější sítě generace alfa patří Snapchat, TikTok, Instagram a YouTube.