Tři velké řecké lodní společnosti Minerva Marine, Thenamaris a TMS Tankers v posledních týdnech zastavily přepravu ruské ropy, aby se vyhnuly americkým sankcím. Zjistila to agentura Reuters.
„Tento vývoj je velkou ranou pro Rusko, protože zužuje počet přepravních firem, které jsou připraveny přepravovat ruskou ropu spotřebitelům v Asii, Turecku, na Blízkém východě, v Africe a Jižní Americe,“ konstatuje Reuters, ale poznamenává, že Moskva má prozatím přepravních firem dostatek. Nicméně po vyhlášení sankcí cestuje ruská ropa ke svým asijským zákazníkům 8–10 týdnů, zatímco v době, kdy byla prodávána do Evropy, to byly asi dva týdny. Proto je nyní k přepravě potřeba větší množství tankerů. A rozhodnutím řeckých firem se flotila rapidně zmenšila.
Řecké společnosti přitom ruskou ropu přepravovaly po dlouhá desetiletí a pokračovaly v tom i v době, kdy jiné západní firmy v obavě z hrozících sankcí s přepravou již skončily.
Trojice řeckých přepravců disponuje dohromady více než stovkou tankerů, které byly schopny odbavit takřka veškerý vývoz ruské ropy z přístavů Primorsk, Usť-Luga a Novorossijsk. Jednalo se o deset milionů tun měsíčně, což je přibližně 2,4 milionu barelů denně.
Jak uvádí Reuters, spoléhá Moskva nyní na vlastní přepravní společnost Sovcomflot a na množství malých firem, které jsou registrovány ve Spojených arabských emirátech, Indii, Hong Kongu, na Seychelách či v Ghaně. Lodě navíc plují pod vlajkami států, které si nic nedělají ani z případných sankcí, ale hlavně s bezpečností dopravy. Jde především o Libérii a Cookovy ostrovy.
Krok řeckých loďařů následuje poté, co v říjnu uvalily USA sankce na vlastníky tankerů z Turecka a Spojených arabských emirátů, kteří přepravovali ruskou ropu za vyšší cenu, než je limit, jejž odsouhlasila skupina G7, tedy 60 dolarů za barel. Pokud prodejní cena nepřesáhne tuto částku, mohou přepravní a pojišťovací služby pro ruskou ropu poskytovat i západní firmy. Strop je totiž navržen tak, aby minimalizoval příjmy Kremlu z prodeje této komodity.