Ovlivňování klíčové agendy ve jménu „Lepšího Česka“ – takto láká marketingový tým předsedy vlády Andreje Babiše (ANO) k anketě, kterou rozesílá výhradně do e-mailových schránek svých příznivců. V nejzávažnějších a nejchaotičtějších časech covidové krize si premiér tímto způsobem ověřoval, zda si občané přejí zrušit, či zavést roušky nebo otevřít školy. Dotazník zkoumá nálady voličů. Tentokrát jeho tým zajímá, jaký důraz klást na ekologická témata během předvolebního klání.
„Já říkám hlasitě, vážení spoluobčané, my v Česku nechceme žádný multikulturní ekofanatický Pirátostán. Nechceme! My nechceme sdílet naše auta!“ hlásal premiér Andrej Babiš začátkem června v poslanecké sněmovně během hlasování o nedůvěře vládě. Zde se poprvé pokusil klást důraz na to, co pak začalo rezonovat v jeho dalších mediálních výstupech. Například v nejnovějším knižním počinu nazvaném „Sdílejte, než to smažou“ opakovaně pojednává o „ekologických teroristech“.
Ve svém novém dotazníku, který jednou za několik měsíců rozesílá svým příznivcům, se proto věnuje právě ekologickým tématům, aby tak jeho tým odborníků zjistil, jaký je názor občanů na tuto problematiku.
Průzkum se ptá, zda je podle lidí důležitější zdravé životní prostředí, nebo ekologický růst. Zjišťuje například také, zda by měl být letecký benzín zdaněn jako benzín a další paliva či jak jsou podle lidí důležité ekologické globální dohody.
Dotazy se dotkly i automobilové dopravy a její budoucnosti. „Mělo by hlavní město Praha zavést mýto pro automobily za vjezd do centra? Mělo by hlavní město investovat do cyklistických stezek? Měl by stát podporovat rozvoj elektromobility? Souhlasíte s tím, aby od roku 2035 byl zakázán prodej nových automobilů se spalovacím motorem?“
Babišův tým také zajímá, zda je osobní odpovědnost za uhlíkovou stopu důležitá nebo jestli by lidé měli spotřebovávat méně masa. Dalším tématem jsou klimatické změny. „Globální oteplování neexistuje. Souhlasíte?“ zní jedna z otázek, na kterou, podobně jako u ostatních, lze odpovídat různými stupni souhlasu či nesouhlasu, aby bylo měření přesnější. Dotazník uzavírá otázka, která z největších kandidujících stran má nejrealističtější ekologický program.
Každý dotázaný má na stránkách projektu „Chceme lepší Česko“ svůj vlastní profil, aby byla analýza profilu voličů hnutí ANO co nejpřesnější. V předchozích dotaznících se občanů tázal na jejich věk či vzdělání. Když se tato data spojí s novými, bude k dispozici poměrně slušný profil každého registrovaného uživatele, díky kterému pak mohou marketéři lépe cílit v předvolební kampani.
Tento projekt však premiér svými vlastními slovy představuje zcela jinak. „V tomto unikátním projektu máte možnost přímo ovlivnit klíčové agendy politiky této země a také to, kam se naše země bude ubírat. Tento web je prioritním výzkumem vládního politického hnutí ANO,“ uvádí se na stránkách projektu.
V minulosti Babišovi lidé podobným způsobem analyzovali, jaký přístup mají lidé ke koronavirovým restrikcím. Například loni na konci léta, kdy byl masivně kritizován odborníky za populismus, když ministru zdravotnictví Adamu Vojtěchovi přikázal zrušit povinnost nošení roušek. To pak v České republice způsobilo vážné epidemické vlny, v jejichž důsledku zemřelo 30 tisíc lidí.