
Politické strany budou mít omezený rozpočet na své předvolební kampaně a dary nebudou smět přesáhnout tři miliony. Rozhodla o tom Sněmovna a už se čeká jen na podporu senátorů a podpis prezidenta. Vypadalo to na snahu narovnat možnosti všech partají a nesledovat jen rozhazování miliardáře Andreje Babiše, který si dokáže koupit leccos a ledaskoho. Tak to ovšem vůbec nebude. Moc ministra financí zatím žádný zákon neomezí.
Zářným příkladem Babišova umu obcházet zákon je jeho reklama na Vodňanské kuře s Jaromírem Jágrem. V době, kdy propagační spot drůbežářských výrobků Agrofertu běžel v televizi, byl už zákaz politické reklamy. Měsíc před volbami zkrátka všechny politické strany musí svou prezentaci utnout. Až na Babiše. Už v roce 2013 v tom uměl chodit. Jeho reklama prostě nebyla politická, ale soukromá, takže žádný předpis neporušila.
Pokud si tedy poslanci mysleli, že dnes, kdy Babiš vlastní dva renomované deníky, rozhlasovou stanici a jak to vypadá, z pozadí ovládá FTV Prima, bude jednoduché zastavit jeho rozmáhání, spletli se. Babiš by nepotřeboval ani těch 90 milionů, které by od roku 2017 měly být stropem předvolebního rozpočtu. Vždyť o čem jiném je volební úspěch, než o viditelnosti. Samozřejmě spojené s velkohubými sliby, na které je ministr financí opravdový expert.
Co nezvládnou Lidové noviny a Mladá fronta DNES, které přitvrdí v kampani proti Babišovým oponentům, dokoná Prima s úhlavním nositelem pravdy Tomášem Hauptvogelem. Mužem, jehož šéfredaktor Babišovy MF Dnes Jaroslav Plesl ocenil za jeho přínos nezávislé a objektivní novinařině. Cirkus. Jak se lze o nedělích přesvědčit v pořadu Partie, Hauptvogel je tak nebojácný a nezávislý, že se od něj nedočkáte kritiky Babiše a ani Zemana. Při minulé exhibici si moderátor za svůj výkon dokonce vysloužil oficiální pochvalu od hlavy státu. Ano, té hlavy státu, co novináři pohrdá a má je za obtížný hmyz.
Svou roli sehrají určitě i sociální sítě. Babišovo hnutí si na nich buduje ostrov populistických a demagogických názorů, kombinovaný s nekritickou chválou vůdce, která občas vyznívá, jako by byl Andrej Babiš dávno blahořečen. Vzhledem k tomu, že například dosah jeho Facebooku je větší než ČSSD, KDU-ČSL a ODS dohromady, dá se hovořit o nadvládě na sociálních sítích.
Nezapomenutelnými atributy úspěšné předvolební kampaně jsou samozřejmě také známé tváře, které nějak pomohou. Stačí prohodit vlídné slovo do televize, jako Josef Váňa po Velké pardubické, nebo na koncertním turné pod záštitou Agrofertu podkuřovat současnému ministru financí, jako Richard Krajčo. Pokud se přívrženec nechce rovnou odhalit, poslouží jako například Radim Jančura. Podnikatel, který sice tvrdí, že Babiše už nepodporuje, přesto na své náklady nechal potisknout autobusy své dopravní firmy a vymaloval na nich Babišova politického nepřítele Milana Chovance téměř jako gangstera.
Suma sumárum, pokud sečtete nutné investice do zmíněných propagačních činností, vyjde vám nula. Za dobrý skutek přeci Babiš oplácí tím samým. Pokud mu nezačne ten, kdo pomohl překážet. Zákon, který by Babiše korigoval, tedy opět není. Snad zatím.