Vláda se podle Mariana Jurečky domluvila na snížení DPH na točené pivo. Dementovaná zpráva, na které však něco bude. Ačkoliv Andrej Babiš tvrzení odmítá, byl to právě on, kdo s populistickým nápadem v lednu přišel. Jak se zdá, koaliční partneři začínají od ministra financí opisovat a tváří se jako dobrodinci. Jako takoví by ale neměli lidem lhát a jasně říct – snížení daně neznamená levnější pivo. Možná právě naopak.
Ve středu byl odsouhlasen státní rozpočet, škemrání o peníze u šéfa státní kasy skončilo. To ale neznamená, že velkoústá prohlášení ministrů končí. Naopak. Volby jsou za dveřmi, takže je potřeba občany zahrnout sliby, které už poté není nutné plnit. Parlamentní volby jsou totiž velmi blízko, takže nesplněné se označí za rozpracované a další kampaň může nastartovat. I když popravdě řečeno, ona už dávno začala.
Například Andrej Babiš si jako jedno z hlavních témat vybral pivo. Aby trochu ospravedlnil nesmyslnou elektronickou evidenci tržeb a vyšel vstříc malým a drobným živnostníkům, které bude šikanovat a špehovat, slíbil snížit DPH na zlatavý mok. Vládní kolegové mu však jeho majstrštyk zatrhli. Nyní, necelé tři týdny před senátními a krajskými volbami se však situace mění.
Zlevnění piva nyní hlásá do světa ministr zemědělství. Ten samý, co Babišovi pomohl k prosazení zákona o biopalivech a člen KDU-ČSL, tedy strany, která vždy čeká do posledního okamžiku, než dostane názor. Marian Jurečka se snaží ukázat, že dokáže vymyslet také viditelnější věci, než je nošení si mléka do Otázek Václava Moravce. Problém je v tom, že žák evidentně okradl svého učitele a chce si připsat body za nápad Andreje Babiše. Dalo by se tomu říkat – vypůjčený populismus. Tak či tak, nápad je to špatný a hlavně, nikdy nebude splněn.
Shodou okolností se totiž ve stejný den vyjadřoval k pivu v České republice nejen ministr Jurečka, ale také Plzeňský Prazdroj. Ten na rozdíl od šéfa zemědělců přišel se špatnou zprávou. Pivovar zdražuje a to zhruba o tři procenta. Tato zpráva sice národ nepotěší, ale aspoň není zavádějící a klamná jako Jurečkova. Snížení DPH se totiž zdaleka nerovná zlevnění jakéhokoliv produktu.
V některých případech se dokonce promítne na zdražení. Zní to sice nelogicky, ale vysvětlení je jednoduché. Cenu určuje majitel restauračního zařízení a ten nepůjde dolů. Původně se Babiš oháněl snížením daně, aby si podnikatelé při startu EET zahojily svůj nabouraný účet. Tím sice uznal, že registrační pokladny skutečně přijdou podnikatele draze, ale tím se nikdo nezaobíral. Rezonovalo především heslo – levnější pivo. Nyní v momentě zdražení Prazdroje a potažmo i všech ostatních pivovarů, nikdo by ani v bláznivých snech nepočítal s nějakou slevou. Vydělat totiž nemají spotřebitelé a zákazníci, ale výčepní.
Stejnou demagogii po Babišovi předvádí i Jurečka. Ukazuje se, kde se učí své politické praktiky, ale musí se nechat, že má před sebou ještě hodně studia a není jasné, zda se bude ve vrcholové politice pohybovat dostatečně dlouho, aby se vše naučil. Pro ministra financí totiž lidovci nejsou partnerem, kterého by nutně potřeboval k vládnutí a uvědomit by si to měl i jejich čelní představitel. Přestože není zvykem KDU-ČSL mít neměnný názor, měli by se to Bělobrádkovi lidé naučit. Jen je smutné, že předseda strany jim nebude dobrým mentorem.