Když Andrej Babiš lákal internetové uživatele na svůj facebookový pořad, svěřil se, že nerad chodí do televize. Jeho slova jsou tam prý překrucována a je mu skákáno do řeči. Takovou výtku poslal i Václavu Moravcovi a v neděli tak zůstala ve studiu prázdná židle. Místo účasti v OVM navštívil vicepremiér vietnamskou tržnici a poté svolal brífink. Před občany už vystoupil s připravenou řečí, kterou mu nikdo nepřerušoval. K této show patřila i klasická exhibice na sociálních sítích, kde Babiš kopal kolem sebe a útočil na své koaliční partnery.
Láska k Facebooku a Twitteru se u ministra financí dá pozorovat již delší dobu. Posledních pár týdnů však Babiš zaměřil svůj zájem na sociální sítě dřív než před tím. Postupuje dokonce podle předem předvídatelného scénáře. Na vládě nebo v parlamentu nevznáší žádné argumenty, ale jakmile se jeho marketingoví profesionálové dostanou do hry, Babiš přes své internetové účty začne kritizovat, slovně napadat a urážet své oponenty. Kupříkladu minulý týden se po jednání vlády veřejnost nedozvěděla, jak to bude s OKD nebo rozpočtem, ale pár hodin po skončení setkání ministrů vyzval vicepremiér Svatopluka Němečka, aby našel miliony na platy lékařů.
Zdá se, že Andrej Babiš má s televizí skutečný problém. Obzvlášť, pokud se jedná o přímý přenos, v nejhorším případě politickou diskuzi, kde se počítá s debatou. Ministr financí totiž na své demagogické výstupy potřebuje přípravu a klid k prezentaci. A to mu žádná televize kromě Primy nabídnout neumí. I když snažila se i Česká televize, která v neděli nabídla Babišův brífink live.
Proč se ale Babiš ostýchá účastnit debat v přímém přenosu? Nedokáže totiž argumentovat bez dlouhé přípravy a hlavně, je cholerický. Každý oponent je pro něj podřadným sparingpartnerem a tudíž má pocit, že na něj může zvyšovat hlas nebo ho urážet. Pokud se však spoludiskutující brání, dojde Babišovi trpělivost, začne mluvit československy a působí dojmem čertíka, který právě vylétl z krabičky. Tuto miliardářovu tvář však zřejmě vyhodnotilo PR oddělení hnutí ANO za nežádoucí a bylo třeba zasáhnout.
Vznikla tedy facebooková Babišova kavárna, pořad o ničem, ale přesně takový, jaký vicepremiér potřebuje. Dopředu pečlivě připravená show, kde ministr dostává pouze otázky, na které je ochoten odpovídat. Témata nepřekvapivě taková, na nichž se potřebuje Babiš v daný moment zviditelnit a předvést lidem svou dokonalost. Pokud tedy předseda hnutí ANO potřebuje poslat populistické vzkazy k lidem, vlastně nepotřebuje televize. Může lhát v Mladé frontě DNES, Lidových novinách, FTV Prima, Radiu Impuls a na internetu. Proč by se tedy měl vicepremiér naší vlády chovat slušně a se svými oponenty diskutovat. Stačí si poslechnout jejich návrhy a ostře je zkritizovat na sociálních sítích. Ona se ta slova už k lidem dostanou. Často však v překroucené interpretaci.