Místopředseda vlády Karel Havlíček si počíná velmi agilně při záchraně aerolinek Smartwings miliardáře Jiřího Šimáněho. Mimořádnou státní pomoc plánuje i pro další dopravní společnosti, mezi nimiž jsou i firmy Radima Jančury, rovněž významného podporovatele Andreje Babiše.
Žádné firmě nevěnuje vláda tolik pozornosti, jako letecké skupině Smartwings, jejíž součástí jsou České aerolinie. Odstartoval ji premiér Babiš počátkem dubna, kdy tuto společnost jmenoval mezi vyvolenými, které se mohou těšit na mimořádnou pomoc státu. Ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček za tím účelem dokonce sestavil zvláštní pracovní skupinu a nyní je vše po dlouhých a rozporných peripetiích na dobré cestě.
Podpora Hradu
K poslednímu zvratu došlo po návštěvě ministra Havlíčka na Hradě, kde prezident Miloš Zeman pochválil jeho záchranný plán. V Zemanově zájmu o Smartwings hraje nepochybně roli fakt, že ji téměř z 50 procent spoluvlastní čínská státní agentura CITIC, ve které operuje kontroverzní lobbista hradního okruhu Jaroslav Tvrdík.
Podle Havlíčka se mají na řešení kritické finanční situace aerolinek podílet ze dvou třetin akcionáři (Šimáněho skupina a Číňané) a z jedné třetiny stát zárukami za komerční úvěr ve výši zhruba 800 milionů korun. Smartwings se přejmenují na České aerolinie a jediným momentálním zádrhelem je nesouhlasný postoj ministryně financí Aleny Schillerové, která tuto formu pomoci odmítá. Otázka ovšem zní, jak dlouho ještě a zda nejde jen o součást taktické hry.
Havlíček přitom vychází z analýzy, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo dopravy a jejíž výsledky jednoznačně nahrávají zájmům aerolinek. Z jejích závěrů údajně vychází, že případný krach aerolinek by znamenal pro stát okamžitou ztrátu 1,2 miliardy korun, přičemž zahrnuje i dodatečné sociální náklady.
Nesmyslná analýza
Tuto analýzu označili někteří nevládní ekonomové za nesmyslnou a odtrženou od reality. I zkušenosti z jiných zemí s krachy aerolinek (Malév, Sabena, Swissair) vypovídají o tom, že jejich vysoce kvalifikovaní zaměstnanci najdou práci u konkurenčních leteckých společností, které převezmou jejich linky.
Havlíčkově plánu je vyčítán i populistický přístup, kdy státní pomoc podmiňuje udržením zaměstnanosti všech 2500 lidí. Pokud vláda i zástupci Smartwings argumentují situací v některých jiných zemích, součástí záchranného plánu ochromených aerolinek bývá jejich restrukturalizace provázená snižováním počtu zaměstnanců.
„Udržet 100 procent zaměstnanců není samozřejmě v době poklesu poptávky možné. Ať ministr Havlíček raději přizná, že tady už vůbec nejde o obsluhu tržní poptávky, nýbrž o obsluhu lobbistických zájmů premiérových známých,“ řekl serveru Novinky ředitel Liberálního institutu Martin Pánek.
Byli na bankrot
Zatímco šéf ČSSD Jan Hamáček úzce navázaný na Hrad tento plán podporuje, ačkoli ještě nedávno prohlašoval, že by měla mít skupina Smartwings nárok na standardní nástroje státní podpory jako ostatní firmy, překvapivě ho zpochybnil i poslanec a podnikatel Tomáš Juříček (ANO).
Polemizoval s agresivní obhajobou Smartwings, že neměla před koronakrizí ekonomické problémy. „Byli na bankrot už v roce 2018,“ uvedl na jednání leteckého podvýboru Sněmovny s ministrem Havlíčkem s tím, že firma má mnohem více závazků vůči věřitelům než vlastních pohledávek. Poslanci se shodli na tom, že pomoc Smartwings ve formě stamilionových garancí je riziko.
Havlíček jde ovšem ještě dál. Odmítá, že by Šimáněho společnost zvýhodňoval, a oznámil, že stejným způsobem jedná o záchraně několika dalších firem, které se údajně nevejdou do žádného záchranného programu.
V této souvislosti se ovšem nelze vyhnout pádné námitce, že se do záchranných programů kvůli přílišné byrokracii „nevešly“ desítky tisíc malých a středních firem, kterým nikdo speciální pozornost nevěnuje. Dosavadní Havlíčkovy úvěrové programy COVID skončily fiaskem a ani program ANTIVIRUS částečné úhrady mezd zaměstnanců ohrožených propouštěním není vhodný pro každého.
Stále Babišovi věřím
Portál Deník N zjistil, že se ministr zajímá hlavně o pomoc dalším dopravním společnostem. Chce toho dosáhnout vytvořením zvláštního úvěrového programu pro vybrané velké firmy, přičemž by se mohlo jednat kromě aerolinek především o provozovatele osobní autobusové a vlakové dopravy.
Zdaleka největším domácím soukromým dopravcem v železniční a autobusové dopravě jsou firmy RegioJet a Student Agency Radima Jančury, který podobně jako Jiří Šimáně výrazně podporoval vstup Andreje Babiše do politiky. Postavil se po jeho bok i v ostrém politickém boji o policejní reformu v létě 2016, kdy na svoje autobusy umístil reklamu, že tyto změny údajně zařídila Chovancova mafie.
Jančuru příliš nezviklaly ani Babišovy skandály nebo invaze jeho lidí do státní správy s cílem ovládnout penězovody pro vlastní firmy. „Čapí hnízdo je pro mě stará minulost. Kdyby všichni podnikatelé měli pykat za podobné triky, a já jich znám spoustu, přišli bychom o tisíce nejvyšších byznysmenů v Česku,“ dodal k dotační kauze, řešené i na evropské úrovni.
Jančurovy firmy přitom už dříve vytěžily z Babišovy vládní politiky, když jim nejvýznamněji ze všech privátních dopravců přilepšily dotované slevy jízdného pro seniory a studenty. Nepochybně přispěly k navýšení počtu cestujících.
Člen správní rady Janečkova Nadačního fondu proti korupci v podpoře premiéra neochabl ani dnes, i když už není tak hlasitá jako dřív. „Stále mu věřím, že nekrade, byť si spousta lidí myslí, že žije z dotací. O tom jsem přesvědčen,“ řekl v dubnu deníku E15.
Nevidět problém kolosálního střetu zájmů premiéra české vlády, bezprecedentně propíraného i na evropské úrovni, svědčí nejen o ztrátě soudnosti někdejšího „protikorupčního“ aktivisty, ale zřejmě i o pragmatické snaze si Babiše nenahněvat, když bude potřebovat pomoc státu.
Předčil moje očekávání
Oligarcha Jiří Šimáně s majetkem 11 miliard korun, jemuž se v éře hnutí ANO povedlo ovládnout tuzemskou leteckou dopravu, se s Andrejem Babišem zná mnohem déle. Vzešli ze stejného prostředí bývalých komunistických podniků zahraničního obchodu prošpikovaných estébáky, jejichž síť si dodnes pochvalují.
Šimáně stejně jako Jančura patřil k velkým podporovatelům Andreje Babiše a nešetřil superlativy. „Myslím, že i předčil moje očekávání. Bude měnit zemi. Doufám, že k lepšímu,“ řekl v dubnu 2014 Hospodářským novinám.
„Znám ho dobře a vím, že poslední, co by udělal, že by se odhodlal k nějaké akci, která by mohla zpochybnit jeho působení v politice ve smyslu jeho konfliktu zájmů,“ prognózoval tehdy mylně, což ovšem nikdy veřejně nepřiznal.
Nyní chystá nebývale pružný a vnímavý ministr Karel Havlíček další akci zavánějící konfliktem zájmů. Nebude ovšem záležet na něm, ani na názoru jeho kolegyně Schillerové, ale na premiéru Babišovi, zda spustí speciální záchranné programy, „shodou okolností“ výhodné i pro jeho kamarády a podporovatele.