Kauza vládního TikToku, který zaštítili svou tváří influenceři Anna Šulcová a Jakub Gulab, vzbudila během několika posledních dnů velké pozdvižení. Podle některých kritiků by v tom však mohly být i snahy odvést pozornost od mnohem důležitějších témat – 16 tisíců zemřelých na covid, nevyužité polní nemocnice za desítky milionů nebo trvalé problémy s koordinací očkování.
Možná by tomu nebylo věnováno tolik pozornosti, kdyby nešlo zrovna o TikTok úřadu vlády. Když dva influenceři Anna Šulcová a Jakub Gulab ve čtvrtek vykopli svou kampaň (jež si údajně klade za cíl bourat dezinformace) klipem, kde procházejí Strakovou akademií a ukazují v něm lustr a zahradu, vzniklo pozdvižení.
Podle některých kritiků by mohla takto vytvořená kauza být jen prostředkem k tomu, odlákat pozornost od důležitějších témat. Metodu „vrtěti psem“, tedy snahu zakrýt nějaký velký a zásadní malér jinou událostí, totiž premiér Andrej Babiš už v minulosti použil nesčetněkrát.
„Každopádně epizoda Vládní Tiktok byl pěknej pokus zakrýt totální fiasko s očkováním a provar desítek miliónů za polní nemocnici, ke které vláda nemehel nesehnala personál,“ napsal na svůj twitter poslanec Dominik Feri (TOP 09).
Redakci deníku FORUM 24 již v pátek napsal, že se diví formě této komunikace, zvláště když je vláda dlouhodobě kritizována za neschopnost komunikovat v době pandemie.
„To, že vláda komunikuje na sítích, je obecně správně. Otázkou je, jestli je TikTok pro instituci to pravé ořechové. Zároveň se divím, že to nezvládnou úředníci z tiskových oddělení vlády a ministerstev sami, když už jsou za to placeni,“ uvedl Feri pro deník FORUM 24. Podle něj by měli jednotliví členové vlády zlepšit svou komunikaci do té míry, aby nebyla protichůdná.
Sám Feri spravuje instagram, kde o vládních opatřeních začal v době pandemie komunikovat přehlednou a srozumitelnou formou. Pomoc opozičního politika však vláda odmítla.
Poněkud překvapivě video Šulcové a Gulaba zkritizoval jakožto člen vlády i ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček (ČSSD). „Radši bych si už zatancoval s ostatními lidmi na koncertě než ve Strakovce na TikToku. Lepší reklama pro celou vládu by byly třeba investice do trasování nebo snaha věnovat více energie do zvládnutí pandemie. Skutečné činy budí větší důvěru, než ukázat lidem lustr,“ okomentoval.
Pokud by influenceři svůj dobrý úmysl uveřejnili na vlastních kanálech, tak by jejich snahy tolik lidí neodsuzovalo – ba právě naopak. Zvlášť když tvrdí, že tak činí nezištně a bez nároku na honorář. V současnosti nejrelevantnější sociální síť pro mladou generaci však může využít Andrej Babiš pro svoji předvolební kampaň, a tím pádem případně zacílit na citlivou skupinu prvovoličů, kteří se hnutí ANO obvykle ve volbách vyhýbají.
Podle půl roku starého výzkumu agentury Kantar má Babišovo uskupení nejsilnější podporu u občanů se základním vzděláním a vyučených a ve věku nad 60 let. Naopak se mu nedaří oslovit právě mladou generaci.