Téma „změny“, které slibovala koalice SPOLU v průběhu volební kampaně, se současné vládě vrací jako bumerang. Pokaždé, když se zachová podobně jako Babišovi lidé nebo nezareaguje podle představ věčných kritiků, je zle. Problémem však je, že si někdy ministři Fialovy vlády sami „naběhnou“.
Zatím největší slabinou nového kabinetu se zdají být komunikační přešlapy. Speciálně ministr zdravotnictví Vlastimil Válek by potřeboval řádné školení v mediálním vystupování. Jeho způsob sdělování důležitých informací totiž působí zmateně, což ve výsledku může vypadat stejně, jako když armáda Babišových ministrů zdravotnictví vyhlašovala opatření, která den nato zase rušila nebo upravovala.
Dalším nešvarem, na nějž už upozorňují i někteří respektovaní novináři, jsou podivně vedené tiskové konference. Ať už jednotlivých ministrů, především však ty po jednání vlády. Konkrétní problém byl vidět i při středeční tiskovce, která se týkala primárně nových opatření, spojených s koronavirovou pandemií.
Nejen, že se k dotazům dostali pouze zástupci veřejnoprávních médií a televize NOVA, ale také rychlé ukončení brífinku nepůsobilo zrovna profesionálně. Argument, že už nemají zástupci vlády víc času, je v dobách jejich začátku ve funkci lichý. Právě teď totiž mají veřejnosti jasně a srozumitelně, někdy až otravně dokola, vysvětlovat všechny své kroky.
Pokud se ovšem na půlku sdělení od ministra zdravotnictví musí zástupci médií doptat, navíc na to mají minimum času a ani se nedostane na všechny, má to jediný výsledek. Andrej Babiš a jeho nohsledi se radují, jak nová vláda tápe v komunikaci.
Když potom Prchalovi sluhové na sociálních sítích poukáží na slabou stránku vlády, která má být ve všem lepší než ta minulá, najednou jim dávají za pravdu i lidé, kteří by to nikdy dřív neudělali. Dojem se ovšem dá za velmi krátkou dobu změnit. Je jasné, že nyní se vše odehrává pod tlakem a ve spěchu, ale na způsob vystupování vůči veřejnosti si zkrátka ministři a jejich předseda čas najít musí.
Nejde o podbízivost, která byla doménou Andreje Babiše, ale o normální kooperaci s novináři, potažmo s občany. Doba se změnila a mediální obraz často zajímá voliče víc než odvedená práce. Fialovi lidé musí najít systém, jak obojí nakombinovat, a vyhnou se tak nejen zbytečné kritice veřejnosti. Když se jim to podaří, zklidní situaci a jako bonus seberou vítr z plachet marketérům hnutí ANO.