Vládní zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková v panelové diskuzi se zástupci Evropské komise a nevládního sektoru představila opatření k nápravě segregace romských dětí v českém vzdělávacím systému. Oznámila to na sociální síti X. Mezi opatřeními je například multidisciplinární spolupráce mezi službami nebo zapojení dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí do předškolního vzdělávání.
„Česká republika potřebuje jasný plán opatření k zastavení segregace romských dětí ve vzdělávacím systému. V Evropském domě jsme diskutovali se zástupci Evropské komise, resortů a nevládního sektoru o tom, jak na úrovni vlády, regionů a místních samospráv dosáhnout efektivního plnění našeho závazku snižovat nerovnosti ve vzdělávání. V úvodní panelové diskuzi jsem představila soubor opatření k nápravě současného problematického stavu,“ napsala zmocněnkyně.
Mezi opatřeními je například podpora včasné péče o děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a jejich maximální zapojení do předškolního vzdělávání. Zmínila také včasnou identifikaci ohrožených dětí a rodin. Dále chce podporovat multidisciplinární spolupráci, zejména mezi školskými, sociálními a zdravotními službami.
Dalšími opatřeními má být také zajištění podpory v bydlení, vzdělávání profesních skupin a odstranění bariér pro zapojení sociálně znevýhodněných dětí do neformálního vzdělávání. Chce ale taky podporu školního stravování pro děti z chudých domácností, rozvoj programů na podporu rodičovských dovedností a garanci dostupnosti podpůrných služeb pro rodiny v zátěžových situacích. Jako poslední zmínila indexaci financování školských i sociálních služeb v návaznosti na míru sociální a strukturální zátěže.
„Děti nemohou za to, do jakých podmínek se narodí. Všechny děti mají stejná práva a základní potřeby. Je úkolem státu umět nabídnout takové podmínky a podporu, aby co nejvíce z nich mohlo vyrůstat v prostředí bezpečí a spokojenosti, bez stresu a strachu – důvěřovat v sebe, v druhé lidi a ve svět jako v místo, kde mám své pevné místo a stojí za to v něm žít,“ dodala.
Šimáčková už v září oznámila, že se problematice segregace ve školství věnuje, a do konce roku chce spolu s vládní zmocněnkyní pro záležitosti romské menšiny Lucií Fukovou návrh opatření předložit vládě.
Už v roce 2007 Evropský soud pro lidská práva konstatoval, že Česká republika segreguje ve školách romské děti. Letos si ministerstvo školství nechalo vypracovat obsáhlou analýzu, která ukázala, že situace se od té doby příliš nezměnila.
„V posledních pěti letech nedošlo ke snížení podílu romských žáků ve speciálních třídách ani k jejich desegregaci v rámci běžných tříd a škol. Stále existuje zhruba 130 škol s více než třetinovým zastoupením romských žáků,“ uvádí analýza v hlavních zjištěních, kdy se podíl romských žáků v populaci pohybuje okolo tří procent. Běžné základní segregované školy se nacházejí v oblastech s větším zastoupením Romů, tedy v Ústeckém a Moravskoslezském kraji, zatímco segregované speciální školy najdeme po celé republice.
Segregaci v českém školství se věnuje také projekt Desegregace.cz, který spustila společnost PAQ Research. Projekt představuje přes čtyřicet konkrétních intervencí, které zkvalitňují vzdělávání, aby ve škole mohl uspět kdokoliv bez ohledu na socioekonomické podmínky. Výzkumníci vycházejí ze 40 zahraničních a českých studií, dvou desítek metodických materiálů, zpětné vazby od 18 expertů a z rozhovorů s místními aktéry, kteří řeší problémy ve vzdělávání.