Polovina tankerů, které přepravují ruskou ropu ve Finském zálivu, nemá spolehlivé pojištění a několik z jich je v tak špatném stavu, že by vůbec neměly být vpuštěny na moře. Vyplývá to z šetření finské veřejnoprávní televize Yle, které proběhlo letos na jaře a v létě.
„Je to děsivé. Jsou to lodě, které by vůbec neměly plout, nýbrž by měly zůstat v přístavu, dokud nebudou opraveny nebo sešrotovány,“ řekl Magnus Winberg, lektor navigace na námořní škole Aboa Mare v Turku.
Kromě toho, že mají nestandardní pojištění, může být mnoho ropných tankerů také starých. Podle Yle je téměř sedm z deseti lodí, které se pohybují ve Finském zálivu, starších 15 let. Neexistuje jasný limit, jak dlouho mohou být ropné tankery v provozu, ale odborníci, které televize oslovila, tvrdí, že po 15 letech se zvyšuje riziko technických problémů.
Nelze je zastavit
Dalším problémem je, pod jakou vlajkou loď pluje. Vzhledem k tomu, že po útoku Ruska na Ukrajinu v únoru 2022 se na vývoz ruské ropy a ropných produktů vztahují sankce EU, je řada tankerů registrována ve státech jako Gabon a Komory. Ty v současné době Rusku poskytují komfortní podmínky, protože nedodržují mezinárodní pravidla, jako například pasové a přístavní kontroly s inspekcemi lodí.
„Tato stínová flotila mění státní vlajky jako jiní mění trenýrky,“ uvedl Magnus Winberg. „Její posádky pocházejí z různých zemí a nutně nemusí mít znalosti podmínek, které u nás panují v zimě. Jde o specializované znalosti, které má jen málokdo,“ dodal.
Lodí, které nesplňují mezinárodní předpisy, přibývá, jenže zastavit provoz tankerů, které odebírají ropu v ruských přístavech Usť-Luga a Primorsk, je složité. „Doprava probíhá v mezinárodních vodách, takže pobřežní stát nemůže zasáhnout,“ vysvětlil Mikko Hirvi, zástupce velitele sekce námořního dohledu Finského zálivu.
Životně důležitý byznys
Centrum pro výzkum energetiky a čistého ovzduší (CREA) definuje stínovou flotilu jako ropné tankery převážející ruskou ropu, které nejsou pojištěny u západních pojišťoven – mají buď ruské pojištění, nebo nejsou pojištěny vůbec. V případě nehody pak může být obtížné vymáhat odškodnění.
Od ledna do května 2024 proplulo Finským zálivem přibližně 600 tankerů převážejících ruskou ropu. Téměř polovina, 283, patřila do stínové flotily. Řada z nich v tomto období několikrát navštívila ruské ropné přístavy. Mimo EU je po ruské ropě vysoká poptávka a stínová flotila je pro její vývoz životně důležitá.
Přes Baltské moře nyní putuje téměř polovina produkce určená na export, což podle CREA svědčí o rostoucím významu stínové flotily, neboť od roku 2022 se její podíl na přepravě ruské ropy v Baltu zvýšil více než dvojnásobně.
CREA rovněž odhadla hodnotu ruského vývozu ropy a ropných produktů přes Finský záliv. V období od ledna 2022 do srpna 2024 bylo přes Baltské moře přepraveno 337 milionů tun surové ropy a dalších ropných produktů v hodnotě 220 miliard eur.
Z šetření Yle vyplývá, že na jaře každý druhý týden proplouval Finským zálivem tanker zařazený na černou listinu. Z 283 plavidel stínové flotily se to týkalo jedenácti.
Pokud je loď zařazena na černou listinu, znamená to, že je v tak špatném stavu nebo má tak závažné nedostatky, že je jí zakázána plavba.