
Požár vlakové cisterny v Hustopečích nad Bečvou v únoru FOTO: Hasiči ČR / se souhlasem
FOTO: Hasiči ČR / se souhlasem


Nákladní vlak přepravující jedovatý a karcinogenní benzen vjel do úseku s maximálně povolenou 40kilometrovou rychlostí více než dvakrát tak rychle, což vedlo k jeho vykolejení. Vyplývá to z vyjádření šéfa drážní inspekce Jana Kučery. Škody mohou dosáhnout čtvrt miliardy korun, anebo ještě větší výše.
Vlak převážející tuny smrtelně nebezpečného benzenu vjel na výhybky rychlostí téměř 95 kilometrů v hodině, a to v úseku, kde je maximální povolená rychlost 40 km/h. Vyplývá to z vyjádření generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery, uvedla Česká televize.
„Šetření je teprve na začátku a v žádném případě na základě zjištění Drážní inspekce nelze konstatovat vinu strojvedoucího, neboť dosud není vyloučena ani technická závada lokomotivy či na soupravě,“ řekl Kučera.
Škody, které páteční havárie s požárem cisternových vagonů u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku způsobila, přitom mohou přesáhnout čtvrt miliardy korun. Na životním prostředí bude škoda odhadem sto milionů korun, řekl mluvčí téže instituce Martin Drápal.
Podle čtvrtečních slov ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) je havárie bezprecedentní. „Podle zkušeností hasičů a drážních hasičů taková havárie není za posledních 30 let v Evropě nikde zdokumentována. I technologické postupy, které tady dělá integrovaný záchranný hasičský sbor, odborné firmy, Správa železnic, je do jisté místy unikátní. Takový rozsah havárie tady nebyl a není nikde zdokumentován. Do značné míry poznatky a zkušenosti hasičů a odborných firem, které tady zasahují, budou sloužit i ve sdílení zkušeností s kolegy z celé Evropy,“ doplnil.
Hasiči se nyní ve spolupráci s odborníky především snaží zabránit rozšíření jedovaté a silně karcinogenní látky dále do okolní přírody. Největším rizikem po úniku benzenu z havarovaných cisteren je možný průnik do podzemních vod. Bez kyslíku a světla je tam tato toxická látka označovaná za karcinogen první třídy schopna přetrvat řadu let, řekl profesor z katedry organické chemie olomoucké přírodovědecké fakulty Pavel Hradil.
Zlikvidovat následky nehody je potřeba rychle, dokud je sucho, uvedli hustopečští rybáři. Podle nich jinak hrozí, že se toxická látka z kontaminované půdy dostane do štěrkopískových podloží a do jejich jezer. To nejbližší je vzdáleno od železniční tratě zhruba 80 metrů.
Sanační opatření po páteční havárii cisteren naplněných toxickým benzenem v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku podle Hladíka fungují. Množství benzenu v podzemních vodách se snižuje. Těkavou látku odborníci odčerpávají ze sondážních jam, vyhloubeno jich je už 20. Přilehlé jezero chrání norná stěna, řekl novinářům na místě ekologické katastrofy Hladík. Znovu ubezpečil, že žádné riziko v ovzduší nehrozí, místo je ohraničeno. Hasiči odčerpávají poslední cisternu, následovat bude odpařování.
„Mám mírně optimistickou zprávu, k dnešnímu ránu jsou měření o trochu nižší než ve středu. Stále jsme v limitu v mikrogramech, jde o 670 mikrogramů (0,67 miligramů), limit, který se týká nebezpečnosti vůči rybám, je 3,5 miligramu. Jsme tak stále řádově níže, než je kritická mez. Z tohoto pohledu se zatím zdá, že ta opatření, která tady byla provedena, tedy odčerpávání benzenu, který se mísí s podzemní vodou, jsou funkční,“ uvedl ministr.
Vlak, který převážel cisterny, v nichž bylo více než 1000 tun karcinogenního benzenu, vykolejil a začal hořet v pátek před polednem. Převážený benzen byl vyroben z benzolu ve firmě DEZA ve Valašském Meziříčí na Vsetínsku. Benzen z chemičky měl přepravovat soukromý dopravce. Policie událost prověřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.