Těsně před koncem roku přišla zpráva, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil “velký” tendr ministerstva vnitra na nákup policejních vozů. Důvodem bylo, že zadání zakázky zvýhodňovalo domácího výrobce aut Škoda Auto. Požadavky ministerstva byly napsány tak, že se shodou okolností do vymezených podmínek vešla přesně škodovka. Regulérnost státní zakázky zpochybnila automobilka Hyundai Motor Czech, která rovněž vyrábí své vozy v České republice. Antimonopolní úřad však zrušil pouze menší část výběrového řízení. Zbytek tendru, ve kterém zůstalo 3.900 vozů s celkovým rozpočtem přes 2 miliardy Kč stále pokračuje. Nabízí se tak otázka, zda je i druhá část výběrového řízení tzv. „šitá na míru” Škodě Auto.
„Hyundai poskytl nejlepší nabídku a v roce 2017 vyhrál tender vypsaný Ministerstvem vnitra ČR na nákup 616 policejních vozů. Od společnosti Hyundai bylo však nakonec objednáno celkem 95 vozů, tedy pouze 15 procent z původně vysoutěženého počtu, a to s odůvodněním, že Police ČR, pro niž byla vozidla primárně určena, nemá na další nákup vozidel finanční prostředky. Bezprostředně po tomto oznámení bylo vyhlášeno nové výběrové řízení, které upřednostňovalo modely Škoda Auto před ostatními výrobci automobilů. V nejlepším zájmu českých daňových poplatníků se společnost HMCZ rozhodla proti diskriminačnímu výběrovému řízení bránit u Úřadu hospodářské soutěže, který svým následným rozhodnutím potvrdil, že podmínky tendru nebyly stanoveny v souladu se zákonem,“ stojí ve vyjádření Hyundai Motor Czech.
Policie mohla obnovit svůj vozový park již v minulosti, kdy výběrové řízení vyhrála společnost Hyundai, a to celkem na 616 vozů. Podmínky automobilky byly přitom natolik výhodné, že místo 616 vozů mohla Policie nakoupit 809 automobilů. Vyjádření Police, které potvrzuje také tydenikpolicie.cz či zdopravy.cz, že nemají finanční prostředky, je tak přinejmenším podivné, když záhy na to vypsali výběrové řízení s rozpočtem přesahujícím 2 miliardy Kč.
Ministerstvo nyní vyhlásilo soutěž o menší počet vozů znova. Náměstek ministerstva vnitra Vilibald Knob uvedl: „Bude to napsané tak, aby se mohlo přihlásit minimálně pět, šest i osm výrobců a aby soutěž byla opravdu otevřená, transparentní a nediskriminační,” zdůraznil Knob s tím, že zatím nemůže říct, jaké konkrétní podmínky se změní. „Prostě se nesmí stát, aby tam byla podmínka, kterou splňuje jen jeden výrobce.”Jak již bylo zmíněno, tak tato diskriminačně vypsaná zakázka však byla pouze část velkého tendru na nákup policejních aut, ve které šlo o 500 vozů s pohonem 4×4. Jak ale dopadne klíčová zakázka na 3.900 aut za dvě a čtvrt miliardy, teprve uvidíme.
Zřejmé upřednostňování firmy Škoda Auto je odrazem zažitého dojmu veřejnosti, že tato automobilka je českým domácím výrobcem. Ve skutečnosti ale mezi údajnou „českostí“ Škody a Hyundai není žádný rozdíl. Obě firmy jsou registrovány na českém soudním rejstříku a obě firmy mají stoprocentní zahraniční vlastnictví. Mezi společnostmi Škoda Auto a Hyundai je jediný systémový rozdíl, a tím je historie značky. Obě firmy jsou plátci miliardových daní do českého rozpočtu, obě zaměstnávají tisíce českých zaměstnanců. Z hlediska zákona o veřejných zakázkách neexistuje věcný důvod pro protežování jedné z nich, naopak takový postup je v rozporu s tímto zákonem.