
Ruský diktátor Putin a patriarcha moskevský a celé Rusi Kirill. FOTO: ČTK/AP/Alexander Zemlianichenko
FOTO: ČTK/AP/Alexander Zemlianichenko

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v sobotu, na Den nezávislosti Ukrajiny, podepsal zákon, který zakazuje na Ukrajině činnost náboženských organizací spojených s Ruskem. Ve svém projevu uvedl, že nový zákon posílí nezávislost země. S poukazem na nedávný vpád ukrajinských vojáků do ruské Kurské oblasti také podotkl, že válka se vrací na ruské území, píše zpráva ČTK. Událost okomentoval i ruský exilový novinář Alexandr Něvzorov.
„Ukrajinští pravoslavní dnes podnikají krok, aby se osvobodili od démonů Moskvy,“ okomentoval zákon ukrajinský prezident Zelenskyj. Ruská pravoslavná církev napojená na moskevský patriarchát je považována za šiřitele ruského vlivu. Moskevký patriarcha Kirill opakovaně válku proti sousední zemi ospravedlňuje, a je proto na sankčním seznamu na Ukrajině, ve Velké Británii či v Česku.
Novinář Alexandr Něvzorov zmínil protesty proputinských a proválečných propagandistů, které zákaz vyvolal. Nejdříve zmínil, jak Vladimir Putin při návštěvě Čečenska políbil Korán a jak se podle jeho názoru muslimové (má na mysli režim Ramzana Kadyrova) vměšují do ruských záležitostí. Konstantinopolský patriarcha, hlava všech ortodoxních církví, ukrajinské opatření ale schválil.
„Inu, konstantinopolský patriarcha ‚zapomněl‘ konzultovat s Kadyrovem, když dělal rotaci jemu podřízených církví (ruské a ukrajinské). Ruská propaganda je vytočená a vypouští při této příležitosti hustou bílou pěnu. Ale co je jim do toho? Pravoslavná církev má své vedení: ekumenického konstantinopolského patriarchu Bartoloměje.
Ten má nejen právo udělovat tomos (licenci) jakýmkoli místním církvím, například ukrajinské nebo ruské, ale také určovat jejich územní osud,“ píše novinář.
„Gunďa (v Rusku rozšířená přezdívka patriarchy podle jeho občanského příjmení Gunďajev, pozn. red.) je pouze ředitelem jedné z větví a Bartoloměj je generálním ředitelem). Patriarcha Bartoloměj schválil zrušení ruské církve na Ukrajině a její návrat do ‚rodného hnoje‘ (doslova „v rodnuju goveň“, pozn. red). To je vše. Tím celá záležitost končí.“
Na závěr připojuje ironickou poznámku, že věřící o nic nepřijdou.
„Věřící na Ukrajině místo zrušené ruské církve dostanou úplně stejnou církev, jen ukrajinskou. Všechno je v ní přesně tak, jak to má být u pravoslavných: přesně stejné písně, oblečky, pop, pomalované desky a opilí akolyté. Kanonicky, dogmaticky a obřadně se nijak neliší od ruské pravoslavné církve FSB.“
Konstantinopolský patriarcha Bartoloměj je osobně zodpovědný za pronásledování pravoslavných věřících na Ukrajině, vyhlásil v reakci na zákaz Svatý synod Ruské pravoslavné církve.
„Se zvláštní trpkostí musíme konstatovat negativní roli konstantinopolského patriarchy Bartoloměje a jemu podobně smýšlejících hierarchů. Svou jednostranností, ukvapeností a v rozporu s duchem posvátných kánonů pouze prohloubili církevní rozkol na Ukrajině, aniž by ho uzdravili,“ uvedl synod.