Dnešní politici nejsou rozhodně žádní mediálně nepolíbení začátečníci. Za jejich projevy stojí mnohdy marketingové týmy i řada zkušeností. Velmi dobře vědí, jak lidem prezentovat svůj vlastní obraz světa. Miloše Zemana tak jeho příznivci mohou vnímat jako upřímného lidového prezidenta. Andreje Babiše jako workoholika, který jako jediný dokáže zamést s korupcí a zloději v této zemi. Jaké komunikační strategie tedy využívají?
Strategie Miloše Zemana
Miloš Zeman je profesionální a zkušený řečník, který velmi dobře ovládá manipulativní techniky jazyka, zná své voliče a ví přesně, co chtějí slyšet. Jeho řeč působí odborně, ale zároveň je srozumitelná široké veřejnosti. Prezident často využívá slova z obecné češtiny, nebrání se expresivním výrazům, a dokonce ani vulgarismům. Jeho příznivci tak často uvádějí, že působí lidově a je jako jeden z nich.
Známé jsou například jeho hovory z Lán, které se vryly do paměti všem. Prohlásil zde, že vláda „zkur..la“ služební zákon, název punkové skupiny Pussy Riot přeložil jako „k..nda“ a její představitelky nazval „k..rvami“.
Zeman se často opírá o statistické údaje a čísla. Využívá útočné strategie vůči svým protivníkům. Ve svých projevech zdůrazňuje důležitost své osoby například nadužíváním slova „já“ či „dle mého názoru“. Rád vyzdvihuje své aktivity při podpoře českých firem v zahraničí, ale i u nás. Kritický je zejména vůči pravicovým politikům, ale i všem svým odpůrcům. Proslulá je také jeho nelibost vůči novinářům. Do paměti se zapsal Zemanův výrok o novinářích, který jasně demonstruje jeho postoj k nim. „Novinářů je příliš, měli by se likvidovat,“ řekl Zeman při příchodu mezi novináře Putinovi. „Likvidovat je není třeba, ale omezit jejich počet je možné,“ zareagoval Putin.
Svět vybarvený Milošem Zemanem je černobílý, což je také důvodem, proč je pro obyčejné lidi tak srozumitelný. Jasné pojmenování dobra a zla, v němž jeho příznivci jsou ti normální, zatímco kritici jsou duševně choří.
Samostatnou komunikační strategií prezidenta Miloše Zemana je jeho mluvčí Jiří Ovčáček, který svou úlohu popsal jako trojjedinou. Nejen že prezentuje stanoviska prezidenta, ale zároveň tato stanoviska i osobu prezidenta brání (LN 30. 12. 2016).
Strategie Andreje Babiše
Za Andrejem Babišem stojí silný marketingový tým, který sází na jeho bezprostřednost spojenou s vysokým nasazením. Exministr hojně využívá sociálních sítí, dává voličům pocit, že jej vlastně velmi dobře znají, protože s nimi sdílí své zážitky. Lidé se tak dozvědí, v kolik Andrej Babiš vstává, co si myslí o celém dění kolem své osoby, co jej zrovna trápí. Exministr často poukazuje na své úspěchy a nebere si servítky s těmi, kteří s ním vyjadřují nesouhlas.
Dělat rozhovor s Andrejem Babišem je disciplína, která mnohdy končí one man show v přímém přenosu. Podnikatel volí strategii „přišel jsem si říct to své“ a moderátora více méně ignoruje nebo reaguje pouze na to, co se mu zrovna hodí do krámu. Další strategií je snaha získat si soupeře na svou stranu nebo alespoň nalézt něco, na čem se shodnou, uvedl člověk, který se několik let pohyboval v okolí Andreje Babiše (LN 30. 12. 2016).
V případě, že se politik dostane do konfrontace s důkazy, které mu zrovna nehrají do not, jako byly nahrávky, na nichž hovoří s redaktorem Mf DNES, snaží se Babiš vše překřičet, což je také jedna z jeho komunikačních strategii. Vytvořit hluk, ve kterém zanikne jakýkoli protiargument, a zároveň neustále opakovat formulky „za to může Kalousek“, „to oni nám to tady rozkradli“, „je to na mě udělaná kampaň“, je strategie evidentně účinná. I svět Andreje Babiše je černobílý, a tudíž čitelný. Kdo je proti Babišovi je „zloděj“, „lhář“ či „zkorumpovaná pakáž“.