Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) si znovu nenechal líbit kritiku ze strany bývalé šéfky státní kasy Aleny Schillerové (ANO). Ta vládě vyčetla, že vrácením spotřební daně z nafty na původní úroveň se v Česku téměř zastavil pokles inflace. Stanjura své předchůdkyni připomněl, že rok straší lidi litrem benzínu za 100 korun a chválí cenový strop v Maďarsku.
„Zatímco v Evropské unii nabrala inflace silně klesající trend, v České republice se rozhodnutím Zbyňka Stanjury a Petra Fialy zvýšit uprostřed roku daň z nafty o 1,80 Kč za litr pokles téměř zastavil. Posouváme se tak na 2. příčku,“ pustila se na sociální síti X do vlády bývalá ministryně financí a současná šéfka poslanců hnutí ANO Alena Schillerová. „Je to logické, protože vyšší náklady dopravců se propisují do cen většiny zboží,“ dodala poslankyně.
Stanjura si její slova nenechal líbit. „Daň na naftu jsme jen vrátili na původní sazbu v době, kdy se ceny paliv vracely do normálu. A uspořili tím rozpočtu 4 miliardy. Vy radši rok strašíte lidi litrem benzinu za 100 Kč a chválíte cenový strop v Maďarsku, kde nafta nejdřív docházela a pak zdražila o třetinu. Mlčeti zlato,“ vpálil Schillerové současný ministr financí.
Spotřební daň z nafty se začátku letošního srpna zvýšila o 1,50 Kč za litr. Novela zákona o spotřebních daních sazbu vrátila na úroveň platnou do loňského června. Odborníci ještě před nabytím účinnosti zákona odhadovali, že litr nafty může zdražit o 1,80 Kč, protože zvýšením spotřební daně se zvýší část ceny připadající na daň z přidané hodnoty.
Snížení sazby daně loni navrhla vláda kvůli tehdejším vysokým cenám, aby hlavně ulevila dopravcům. Snížená sazba měla původně platit do konce letošního roku. Na původní úroveň se ale vrátila o několik měsíců dřív. Vláda to zdůvodňovala hlavně zlevněním nafty a také snahou získat víc peněz do státního rozpočtu.
Zvýšení sazby by mělo státu přinést za každý měsíc asi 800 milionů korun navíc, z toho 727 milionů korun by podle ministerstva financí mělo jít do státního rozpočtu a 73 milionů korun do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Vláda v důvodové zprávě tvrdila, že i kdyby prodejci promítli plně do ceny navýšenou sazbu daně, bude cena nafty v tuzemsku stále nižší, nebo porovnatelná ve srovnání s okolními státy. Ministr financí Stanjura například v senátu zdůrazňoval, že nejde o zvýšení daně, ale o její návrat na původní hodnotu. Argumentoval také tím, že naftu tankují v tuzemsku i zahraniční řidiči, kterým tato úleva nebyla určena. Odmítl, že by zvýšení daně a následný růst ceny poškozovaly dopravce.
Ceny pohonných hmot loni začaly skokově narůstat po zahájení útoku ruské armády na Ukrajinu na konci února 2022. Letos pohonné hmoty nejprve od začátku února zlevňovaly, zhruba od konce května pozvolna stoupaly. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl již začátkem května, že když vláda přišla loni se snížením spotřební daně, pohybovaly se ceny nafty kolem 44 korun, zatímco letos se blížily 30 korunám za litr.