Německý vládní letoun je po nárazovém přistání z předminulého úterý vážně poškozený. Podle techniků Bundeswehru má předmětný stroj typu Global 5000 zohýbaná a otlučená křídla. Možná se při nárazu deformoval i trup, jak by napovídaly uvolněné prvky interiéru. Vyšetřovatelé už také mají představu o příčině tohoto incidentu. Měla jej zavinit dceřiná společnost Lufthansy chybnou instalací jednoho konkrétního dílu. Informoval o tom server Spiegel.de s odvoláním na interní dokumenty Bundeswehru. Letecký koncern Lufthansa mezitím připustil, že jeho dceřiná společnost mohla chybovat.
Nezdařený let z předminulého týdne zakončený nouzovým přistáním, byl nejnebezpečnější událostí za celou dobu existence německé vládní flotily letadel. Dva piloti Bundeswehru tehdy byli vyzvednout letoun Bombardier Global 5000 po údržbě, kterou provedl společný podnik kanadského výrobce a německého leteckého koncernu Lufthansa Bombardier Aviation Services (LBAS).
Ač byli piloti zkušení, záhy po startu na Kolín nad Rýnem ztratili kontrolu nad strojem. Bez přičinění pilotů se stroj nakláněl doleva, doprava a došlo i ke ztrátě vztlaku. Těsně před dosednutím na přistávací dráhu se letoun znenadání silně stočil doprava, minul přistávací dráhu, jel po trávě a křižoval pojížděcí dráhy. Oběma křídly přitom zavadil o zem a přerazil značku.
[ctete postid=“245686″ title=“Německý vládní letoun se málem zřítil. Vyšetřovatelé jdou po mechanicích“ image=“https://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/04/Bombardier-Global-5000-385×230.png“ excerpt=“Spolkové ministerstvo vnitra nechává podle informací listu Bild am Sonntag prošetřit, “ permalink=“https://forum24.cz/nemecky-vladni-letoun-se-malem-zritil-vysetrovatele-jdou-po-mechanicich/“]245686[/ctete]
Vyšetřovatelé Bundeswehru při testech poškozeného stroje už druhý den po nehodě dospěli k závěru, že společnost Lufthansy špatně instalovala centrální řídicí jednotku. Ta převádí povely pilotů do hydrauliky, která pohybuje kormidlem i spoilery na křídlech. Právě posledně jmenované řídicí prvky pomáhají otáčet letadlo do stran. Vyšetřovatelé zabavili LBAS dokumentaci ze servisního hangáru a vyčetli z ní, že předmětná řídicí jednotka byla měněná. Mechanici ji tedy zjevně zapojili špatně a spoilery se vyklápěly vždy na opačné straně, než měly.
Prověrka funkčnosti spoilerů je sice součástí seznamu kontrolních úkonů před startem, ale protože na spoilery piloti nevidí, spoléhají se na přístroje. Ty však prověřují pouze to, zda spoilery fungují, a nikoli na které straně se vyklápějí.
Ač vyšetřování ještě neskončilo, je už teď zjevné, že informace o chybné údržbě poškodí vedle servisní společnosti i její mateřský koncern Lufthansu. Životu nebezpečná závada je o to závažnější, že k ní došlo zrovna na letadle, které pravidelně přepravovalo po Evropě kancléřku a její ministry.