Tak letos bude dokončeno 34 kilometrů dálnic. To už je sice lepší výsledek proti minulému roku, kdy stavbaři zprovoznili pouhé čtyři dálniční kilometry, ale k optimismu je pořád daleko. Zvláště potom, co Ministerstvo dopravy oznámilo, že v příštím roce se naše dálniční rozroste o pouhých 21 kilometrů.
Tato čísla jsou o to smutnější, že jiné země nás ve výstavbě dopravní infrastruktury výrazně předčí. To se týká například Maďarska, kde za posledních 18 let postavili 1500 km dálnic, kdežto u nás pětkrát méně, pouhých 300 kilometrů. Vzorem v rychlosti stavby dálnic nám může být i sousední Polsko.
Příprava nových dopravních staveb trvá u nás neúměrně dlouho, podle Nejvyššího kontrolního úřadu 13 let. A to je hodně smutná pravda. Premiér Andrej Babiš a hnutí ANO nám slibovali, že bude líp. Jak je vidět, byly to jenom plané řeči. Babiš neustále vykřikuje dálnice, dálnice, dálnice, ale nakonec jsou z toho jen nesplněné sliby, sliby, sliby. Ostatně jako i v mnoha jiných případech. Přitom je to naše škoda, že neumíme stavět dálnice rychleji. Na výstavbu dopravní infrastruktury totiž můžeme čerpat poměrně velké peníze z dotačních programů Evropské unie, které někdy pokryjí i více než tři čtvrtiny celkové ceny. Jenomže po roce 2022 nám budou evropské dotace výrazně zkráceny, a je tedy škoda, že jsme je nedokázali využít v současné době, kdy jsme o ně přišli kvůli nepřipravenosti klíčových dopravních staveb.
Absence dálnic nám škodí hned z několika důvodů. Především zpomaluje dopravu zboží po silnicích, a tím pádem je prodražuje. Pomalé kolony na ucpaných silnicích také více škodí životnímu prostředí než plynulý provoz na dálnicích. Nejdůležitější je však aspekt bezpečnosti. Je prokázáno, že na dálnicích dochází k menšímu množství dopravních nehod než na silnicích. Jsou tak menší škody na majetku, ale především je méně zraněných a mrtvých lidí.
Michael Pánek (ODS), je středočeský krajský zastupitel