Před pár dny si žáci a studenti donesli domů svá vysvědčení. Dobrý důvod ohlédnout se za druhým pololetím právě skončeného školního roku pod taktovkou ministra Plagy. Zatímco první měsíce roku 2020 probíhaly poměrně unyle a ministr se držel osvědčeného rčení o tom, že kdo mnoho nedělá, mnoho nezkazí, v polovině března vypuklo nejen ve školství nečekané drama.
S koronavirovou pandemií a souvisejícími opatřeními neměl zkušenosti nikdo. Ministrovi školství ovšem trvalo poměrně dlouho, než vůbec vystoupil a definoval, jaké konkrétní kroky je potřeba dělat. Učitelé zatím srdnatě vyrazili do boje i bez svého generála. Nedočkali se žádné úvodní motivace ani pokynů, takže jejich boj byl víceméně spontánní. Nakonec je musel krotit až sám ministr, který apeloval na snížení přílišných nároků a na lepší přizpůsobení se nové situaci, ve které se mnozí učitelé, rodiče i žáci těžce orientovali.
Digitalizace školství během pár dní
Je logickým paradoxem, že zatímco digitalizace školství a on-line výuka zůstávala donedávna jen v proklamacích a teoretických strategiích, nouzová situace obojí posunula o mílové kroky kupředu. Minimálně části učitelů se i zalíbila, ale místo toho, aby ministr nečekaný mečbol proměnil, tak se zařazením on-line výuky do školského zákona dál otálí. Jako by se podobná situace nemohla už nikdy opakovat.
Probudí ho snad z letargie poslanecký návrh KDU-ČSL, který je zároveň i krizovým plánem pro další možné pandemie či epidemie? On-line výuka však má smysl i v situaci, kdy žádná krize nebude, a to pro dlouhodobě nemocné, žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s individuálními studijními plány.
Maturita z matematiky
Maturita z matematiky je pro řadu studentů dlouhodobým strašákem, neúnosně dlouho jsme čekali na rozhodnutí, zda bude, či nebude povinná. Tuto otázku sice otevřela vládní koalice i sám ministr, přesto se na jejím řešení nedokázali shodnout. Nakonec byla povinná maturita z matematiky zatím alespoň odsunuta, a to zásluhou opozice.
To klíčové, a sice nová obsahová koncepce předmětu a jeho maximální přiblížení praxi, finančním a jiným gramotnostem, se však téměř neposunulo. Nedivím se proto obavám češtinářů, že s „akčním“ přístupem pana ministra se začínají obávat, co se stane s jejich předmětem. Zatím to skončilo jen u debat o slohovkách, všichni se však obávají, co přijde dál.
Jeden termín přijímacích zkoušek
V tristní situaci se však letos ocitli žáci, hlásící se na střední školy, především na gymnázia. Převis byl velký a možnosti na přípravu omezené. Do škol po jejich otevření mohli chodit na přípravy jen někteří, protože pan ministr si trval na svých opatřeních přijatých v době kulminace pandemie. Přesto však připustil oproti minulým rokům pouze jeden termín přijímacích zkoušek a žádné odvolání.
Mohl to po urgenci zástupkyně ombudsmana, po nejen našem upozornění změnit, ale neudělal to. Návrh na změnu podali lidovci, ale nedostala se na program schůze sněmovny, takže na MŠMT nyní přicházejí stížnosti nebo přímo soudní podání pro nerovné podmínky.
Převažovalo zklamání
Ministr školství učitele za zvládnutí nadmíru složitého pololetí pochválil. Možná čekal reciproční pochvalu, ale převažovalo zklamání. Jistě, ani jemu nelze upřít určitou snahu.
Když jsem ještě studoval na gymnáziu a většina studentů nezvládala stojky nebo jiné gymnastické prvky, ale o cosi se snažila, dával náš učitel známku pět s poznámkou čtyři nebo čtyři s poznámkou pět. Tak nějak bych viděl i hodnocení pana ministra Plagy, a otázku komunikace raději ani neotevírám.
Autor je poslanec za KDU-ČSL.