Už se děkovalo Číně, Zemanovi, Tvrdíkovi, ale aspoň na okraj by někdo mohl zmínit, proč jsme vůbec mohli pro dovoz koupeného materiálu z Číny použít obří transportní letadlo Ruslan. Ta letadla mají Rusové a Ukrajinci a Rusové je státům NATO nechtějí pronajímat. Aliance má ale smlouvu s Ukrajinou a my jsme toho už několikrát využili.
Web Natoaktual.cz píše: „Služby obřích strojů Ruslan česká armáda využívá už řadu let. Stejně jako další státy NATO. Kvůli nedostatku vlastních transportních kapacit si spojenci velkokapacitní letouny pronajímají v rámci takzvaného programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a dříve také od ruské firmy Volga-Dněpr, které spolu úzce kooperovaly… Ukrajinská společnost ale v roce 2016 ukončila s ruskou firmou spolupráci kvůli ruské anexi Krymu a vojenským akcím na východě Ukrajiny. A ruská firma pak v roce 2018 přišla s oznámením, že od už nebude státům NATO vojenský náklad přepravovat.“
„Česká armáda sama nemá vlastní kapacity pro strategickou přepravu nadrozměrných nákladů. V programu SALIS (Strategic Airlift Interim Solution) má stejně jako další účastnické státy zamluvený určitý počet letových hodin, které v případě potřeby může využít…“
Ačkoliv armáda neuvádí, kolik pronájem stroje na cestu do Číny stojí, lze to odvozovat z minulosti. Ještě v roce 2018 si ukrajinská společnost účtovala za letovou hodinu až 37 tisíc eur, ruská firma Volga-Dněpr chtěla 23 300 eur.“
Takže až se zase budou nějaké „vlastenecké síly“ hledící s obdivem na Východ a Dálný východ ptát, k čemu je naše členství v Severoatlantické alianci dobré, mohou dostat odpověď. Ona je ale nebude zajímat, protože mají svoje vidění světa. S tím nic moc nenaděláme.