Studie vědců z americké Brown University zjistila, že čtvrtina příspěvků o změně klimatu na Twitteru byla vytvořena softwarem, internetovými roboty. Není to jediné téma, kde se využívá software tvářící se jako diskutující lidé k ovlivnění veřejného mínění.
Boti, jak se zkráceně těmto internetovým robotům říká, jsou počítačové programy, které se mohou maskovat jako lidé, aby mohli zveřejňovat nebo odesílat zprávy na sociálních médiích. Tweety zveřejněné roboty se snažily vyvolat dojem, že lidí, kteří popírají podíl člověka na změnách klimatu, je mnoho.
Jak uvádí BBC, podrobnosti tohoto zjištění ještě nebyly publikovány. Poprvé o výzkumu přinesly zprávu noviny The Guardian.
Výzkumný tým analyzoval 6,5 milionu tweetů z období kolem oznámení prezidenta Donalda Trumpa z června 2017, že Spojené státy opouštějí Pařížskou dohodu o klimatu.
Ukázalo se, že 25 procent tweetů o změně klimatu bylo pravděpodobně zveřejněno boty. Většina z těchto tweetů se soustředila na popírání globálního oteplování nebo odmítání vědy o klimatu.
„Tato zjištění naznačují podstatný dopad mechanizovaných robotů na navýšení popíračských zpráv o změnách klimatu,“ uvádějí podle Guardianu autoři.
(Ro)boti sice postují nebo odesílají zprávy automaticky, ale musí být pochopitelně nastaveni nějakým člověkem. Tým z Brown University nedokázal identifikovat, kdo za takovou aktivitou stojí.
Vědci použili nástroj vyvinutý na Indiana University nazývaný Botometer. Ten stanovuje pravděpodobnost, že tweety vytvářejí roboti, nebo lidé. V rámci zkoumání tématu změny klimatu rozebrali také několik podkategorií.
Bylo zjištěno, že tweety o „fake vědě“ byly rozeslány roboty z 38 procent a tweety o ropné společnosti Exxon z 28 procent. Tento typ softwaru využívá i druhá strana, ovšem vědci zjistili, že pouze pět procent tweetů obhajujících ochranu životního prostředí pocházelo z tohoto typu softwaru.
Profesor Emilio Ferrara z University of Southern California, který provedl vlastní výzkum vlivu robotů, vysvětluje, že tento typ softwaru se používá, aby se zpráva masově rozšířila. Musíme ho považovat za něco jako megafon. „Boti vyvolávají dojem, že za hnutím nebo ideou je živá podpora.“
Během dnů kolem oznámení prezidenta Trumpa, že USA opouštějí Pařížskou dohodu, došlo k nárůstu počtu postů o změně klimatu. Příspěvky od robotů narostly ze stovek denně na více než 25 tisíc za den. Protože v tomto období psalo o změně klimatu více lidí, procentně tvořila tato robotická snaha jen 13 procent všech příspěvků.
Přestože studie z Brown University nedokázala zjistit, kdo roboty pustil do akce, profesor Ferrara míní, že je tady důvod k obavám.
„Pokud někdo manipuluje se zprávami, které konzumujeme on-line, pak je důvod se obávat, že mění vnímání nebo přesvědčení lidí,“ řekl BBC.
Robot, nebo piják Red Bullu
Yuen Yiu píše na webu Insidescience.org: „Pokud někdo tweetuje 24 hodin denně, pak to může být člověk, který pije hodně Red Bullu, ale pravděpodobně je to bot.“
(Ro)boti mohou provádět jakékoli úkoly: od odesílání spamu na milion e-mailových adres až po přetížení webové stránky tím, že píší a zveřejňují na Twitteru celkem smysluplně působící básně. Pokud se roboti pokoušejí manipulovat například se zprávami o politice, je časový údaj o zveřejnění jen jedním ze způsobů, jak posoudit, jestli stovky příspěvků pocházejí od člověka, nebo od robota, píše se na Insidescience.org. Existuje mnoho jemnějších způsobů, jak odhalit, s kým máme tu čest. Politologové a počítačoví odborníci zkoumají politické roboty a trolly na sociálních médiích nejméně od poloviny prvního desetiletí tohoto století, a to ještě před ruskou kybernetickou kampaní, která infiltrovala sociální sítě s cílem ovlivnit prezidentské volby v USA v roce 2016.
Celkem 50 vyškolených odborníků odhalilo asi 250 robotů mezi tisícovkou twitterových účtů, které se vyjadřovaly o ruské politice během událostí kolem ruské anexe Krymu. To je pouze špička twitterového ledovce. Síla a rychlost počítačů ve spolupráci s lidskými dekodéry se dá použít i k rozsáhlejšímu bádání. Zkoumání algoritmů kombinované s daty sesbíranými lidskými odborníky se zaměřilo na 250 tisíc twitterových účtů. V letech 2014 a 2015 jich bylo aktivních 97 tisíc a asi dvě třetiny z nich se jeví jako roboti. Neradi prozrazují svoji lokaci, méně používají mobilní zařízení a mnohem častěji, než to dělají lidé, retweetují texty bez uvádění linku.
Mezi provozovateli sociálních sítí a těmi, kdo nasazují do propagandistické války roboty, probíhá bitva. Na té druhé straně, jak je celkem patrné, stojí velké peníze a v pozadí státní moc. Vzhledem k tomu, že šířené manipulace hovoří vesměs ve prospěch dnešního Ruska, není těžké odhadnout, odkud vítr vane.