Postup Evropské komise je netransparentní a divný, nechtějí mi dát zápisy z jednání s premiérem Andrejem Babišem (ANO), komentuje senátor Lukáš Wagenknecht (Piráti) v rozhovoru pro deník FORUM 24 okolnosti své žaloby na Evropskou komisi ve věci Babišova střetu zájmů. Jak dále uvádí, vzhledem k legislativě o střetu zájmů mu vadí, že je český předseda vlády vpouštěn na jednání Evropské rady. V pátek schválené rezoluci mu navíc dali za pravdu i europoslanci. Zdůrazňuje přitom, že situace má řešení – při vyjednáváních může Babiše nahradit hlava státu.
Pane senátore, podal jste žalobu na Evropskou komisi za to, že vyjednává s českým premiérem Andreje Babišem (ANO) o novém rozpočtu EU. Co konkrétně je podle vás porušováno?
Jde o evropské finanční nařízení, které definuje střet zájmů ve vztahu k veškerým finančním prostředkům evropského rozpočtu. To vlastně říká, že se střetu zájmů musí vyvarovat všichni. Takže nejenom pan Babiš, který se podílí na přípravě (evropského rozpočtu), kdy nás zastupuje jako premiér, a zároveň je konečný majitel holdingu, který bude následně čerpat dotace, ale i zástupci Evropské komise. Potkávají se s ním a já po nich chci, aby mi dali protokol, zápis z toho setkání, ale oni to stále odmítají. I paní Leyenová (Ursula Gertrud von der Leyenová je předsedkyně Evropské komise – pozn. red.) pořád opakuje, že se s ním potkává. Už mě to přestalo bavit a mělo by se už říct, jestli je to v pořádku, a sice, jestli někdo porušovat nařízení může, a někdo ne.
Dostalo se vám nějaké vysvětlení, proč vám dokumenty nemůžou poskytnout?
Ne, je to zajímavé. Například pan Oettinger (Günther Oettinger je bývalý eurokomisař pro rozpočet – pozn. red.) mi ty zápisy dával. Tady jsou ti úředníci takoví asertivní. Odpovídají, že neodpovídají.
Máte pocit, že je nové vedení Evropské komise více nakloněno panu Babišovi? V současnou chvíli probíhá jednání nejenom o rozpočtu na roky 2021–2027, ale i o plánu obnovy EU, kde je v Evropské radě potřeba souhlas zástupců všech státu. Jde EU o jeho hlas?
Nevidím jim do hlavy. Nevím, jaká je jejich motivace, ale zkrátka nepostupují transparentně. Na jednu stranu bojují proti korupci, ale na druhou porušují vlastní definované nařízení. Nevím, nerozumím tomu, možná je to jenom určitá asertivita nebo slušnost ze strany těch úředníků. To nedokážu posoudit, ale takhle by se postupovat nemělo.
Dále je podstatné i poskytování zemědělských dotací, všichni se o tom sice stále bavíme, ale nikdo to neřeší. Dotace Agrofertu stále tečou, a nikdo to neřeší. Ať tedy někdo posoudí, jestli je to v pořádku, nebo ne. Protože si myslím, že se to nařízení nevztahuje pouze na tzv. nárokové dotace, ale kompletně na cokoliv. Byl bych rád, aby to bylo posouzené, protože Evropská komise nic nedělá.
Je to přitom už vaše druhá žaloba, která se týká premiérova střetu zájmů. Loni jste žaloval Evropskou radu také za to, že vpouští Babiše na jednání o rozpočtu EU, a řešil obecně čerpání fondů EU Agrofertem. Jestli tomu správně rozumím, tak jste de facto doplnil svůj první podnět o Evropskou komisi a také explicitně o zemědělské dotace.
Vlastně ano. U druhé stále ještě čeká, soud si žádá nějaké doplnění. Zásadní posun tam zatím není. Fakticky jde o rozšíření evropských subjektů, meritum věci je stejné. Akorát je postup Komise netransparentní a divný, takže chceme, aby to někdo posoudil.
Na druhou stranu Evropský parlament v pátek schválil rezoluci, jejíž součástí je právě i doporučení, aby se pan Babiš zasedání Evropské rady neúčastnil. Takže jak silná je podle vás vlastně aktuální pozice ČR při vyjednávání? Není premiér, se kterým se pojí zneužívání dotací, především slabým vyjednavačem?
Pozice České republiky je jednoduchá, když ji zastupuje pan Babiš, který je skutečným majitelem holdingu, a tedy zároveň stojí ve střetu zájmů. Je to skutečně bizarní. Člověk, který je ve střetu zájmů, nemá stát zastupovat. Ale tohle nevyřešíme. Pouze se mi líbí, že evropští poslanci pochopili to, co tu říkám již několik let, a mají stejný názor a podporují ho. Pouze potvrzují to, co jsem dal tomu soudu, a nyní znovu.
Pokud jde o váš odhad, kdy myslíte, že bychom mohli znát výsledek?
Bohužel trvá průměr Evropského soudu dva roky, takže výsledek není hned. Uvidíme, sám jsem zvědavý, jak se k tomu soud vlastně postaví, jestli rozhodne, nebo třeba odmítne rozhodnout. Nechci ale předjímat a nerad bych také vytvářel nějaký mediální nátlak. Je to nezávislý soud, tak ať rozhodne.
Očekáváte, že vznikne na základě postupu soudu určitý precedens do budoucna?
Jak jsem řekl, existuje skutečně riziko, že soud nerozhodne, ale může také někomu něco nařídit. Je to komplikovanější. Určitě je to ale důležité preventivně, aby se to do budoucna neopakovalo. Pokud by to bylo konstruováno formálněji soudem, tak by to zřejmě nemuseli porušovat. Nyní to však porušují, tak uvidíme, jestli to budou porušovat i potom.
A kdyby tedy nebyl premiér Babiš vpuštěn na jednání Evropské rady, jak navrhujete, jaký by byl další postup?
To není žádný problém. Státy mají zastupovat premiéři nebo prezidenti. Takže tu alternativu máme. Pan Miloš Zeman je navíc člověk, který se s Evropskou unií hodně často potkával. Takže zkušený určitě je a na jednání nás klidně může zastoupit on.
Myslíte, že je prezident Zeman na takové jednání případně připraven?
To se musíte zeptat jeho. Jestli je hlava státu, tak má nějaké povinnosti a musí je plnit. Pouze říkám, že je tu alternativa, která to vyřeší. Je špatné, že to vůbec musíme bohužel řešit. Jiní premiéři tenhle střet zájmů nemají, ale má ho ten náš, protože chce dotace pro své firmy a sám je vyjednává. Ale jak jsem řekl, řešit se to rozhodně dá.