Někteří xenofobové se rozčilují nad tím, že jsou označováni za xenofoby. Je to ta méně radikální část z nich, ta inteligentnější a vzdělanější, která se určitě nedá označit za lůzu. Naopak lidé, kteří se zalykají nenávistí, nechávají se manipulovat k ještě větší a k plnění politického zadání několika extremistů podporovaných Ruskem se za lůzu s klidným s vědomím označit dají.
Kdo je lůza
Lidé, kteří 1. 7. 2015 na Václavském náměstí nadšeně aplaudovali Adamu Bartošovi s oprátkou v ruce, jsou fašistická lůza. Lepší a přiléhavější výraz pro to není. Není možné je obhajovat jako špatně informované nebo vystrašené nebo zmanipulované. Jsme přeci zodpovědní za své činy. A je lepší je označit tvrdě a nekompromisně ještě předtím, než jejich konání povede k nějakému závažnému zločinu. To, že je někdo neinformovaný, zmanipulovaný nebo vystrašený, ho neomlouvá v konání zla. Stejně jako neomlouvá neznalost zákona, neomlouvá neinformovanost.
Pokud někdo zapomene na to, co to je být člověk, a je ochoten tleskat zatím jen slibům na páchání zločinu, nezaslouží si žádnou toleranci. Právě tihle lidé vynášejí své manipulátory k moci a jsou jednoznačně spoluviníky jejich zločinů. Stejně jako lidé, kteří v Německu volili Hitlera a po válce volili komunisty. Stejně jako Rusové, kteří volí Putina, stejní jsou Češi, kteří tleskají oprátkám a kteří se toho zastávají a relativizují to.
Je však pravdou, že jsou lidé, kteří říkají, že šibenice a oprátky odsuzují, ale proti imigrantům jsou. Ano, ti se opravdu nedají označovat za fašisty. To však ale neznamená, že mají pravdu, že se nedopustili morální i rozumové chyby.
Jejich morálním selhání je odhumanizování, odlidštění uprchlíků. Nazývají je hrozbou, hordou, armádou, problémem, davem, muslimy, islamisty, uprchlický problém atd. Z dějin víme, že takovéto odhumanizování určité skupiny lidí vede ke genocidě. Ale nejde jen o to. Lidskost a milosrdenství přece patří k základním hodnotám evropské civilizace, kterou chtějí naši milí xenofobové tak urputně hájit. A máme tady i další morální hodnoty. Tolerance, presumpce neviny, rovnost…
Hodnoty jsou pro každého
Nelze hájit evropskou civilizaci tím, že tyto hodnoty vztáhneme jen na určitou skupinu obyvatel podle místa bydliště nebo narození, podle náboženství nebo nedej bože barvy kůže. Pokud bychom hájili evropskou civilizaci popíráním nebo odepíráním jejich hodnot, tak ji likvidujeme sami, žádné muslimské hordy k tomu nepotřebujeme.
Ale vraťme se k odhumanizování. Jeho nebezpečí spočívá v tom, že umožňuje lidem, aby se zbavili milosrdenství a empatie vůči uprchlíkům. Aby si přestali uvědomovat, že uprchlíci jsou stejné lidské bytosti, jako jsme my, a že je odlišuje právě jen jazyk, národnost nebo náboženství. Ale i muslima bolí nohy, když musí odněkud utíkat jen se základními věcmi v prašné koloně, kde mu hrozí přepadení. I muslimské matky se bojí o své děti. I muslimské dětí pláčou, když mají strach.
I muslimové mají hlad a žízeň, a když se zraní, tak je to bolí a trpí stejně jako my. I muslimové rádi spí pod střechou a v pohodlné posteli a trpí, když jsou nemocní a špinaví. Muslim umírá stejně špatně, když je zastřelen nebo podřezán nebo upálen nebo roztrhán bombou, jako křesťan či ateista. Když se topí muslim v moři. Při ztroskotání člunu je to pro něj stejně strašné, děsivé a bolestné umírání jako pro kohokoliv jiného. Když se musí tísnit v uprchlickém táboře, prát se o jídlo pro své děti, nemá soukromí nebo přístup k hygieně, vadí mu to, jako by to vadilo komukoliv z nás.
Záměrně říkám muslim, ne uprchlík, protože samozřejmě uprchlík a muslim není jedno a to samé, ale muslimští uprchlíci jsou předmětem největší xenofobie.
Ano, o migraci a uprchlictví lze diskutovat. Nic jiného ani není možné. Lze však o tom diskutovat jen s lidmi, kteří si uvědomují, že to je problém lidský. Ne s lidmi, kteří uprchlíky nepovažují za lidi, ale jen za nějakou odosobněnou hordu.
Lidé, kteří ztrácejí lidskost, mají problém. A je jedno, jestli jste fanoušek Islámského státu, nebo věšení zrádců národa. Není mezi vámi žádný rozdíl.