V sobotu se v Praze vzhledem k výročí napadení Ukrajiny Ruskou federací koná Den za Ukrajinu a pořadatelé na něj zvou prostřednictvím video spotu. Youtube ho ale zablokoval, protože podle platformy obsahuje prvky zastrašování. Podle Adriany Černé, koordinátorky mediálního oddělení Člověka v tísni, je smutné, že se s platformami není možné domluvit na výjimce ani pro zavedené a důvěryhodné humanitární organizace.
V sobotu se v Praze uskuteční Den za Ukrajinu, akce při příležitosti dvouletého trvání války na Ukrajině. Bude se konat veřejné shromáždění, koncerty, pochod a další akce. „Přijďte dát najevo, že vám na Ukrajině záleží,“ vyzývají pořadatelé k účasti.
Jedná se o společnou aktivitu největších občanských nadací a spolků, jež se dlouhodobě věnují podpoře Ukrajiny. Za akcí stojí Člověk v tísni, Paměť národa, Milion chvilek pro demokracii, Nadační fond pro Ukrajinu (Dárek pro Putina), Evropský kongres Ukrajinců, Hlas Ukrajiny a další.
Pořadatelé mimo jiné vytvořili video pozvánku, kterou akci propagují, ale setkali se s problémem. Zatímco video v reklamě běží na facebooku a instagramu, youtube ho stáhl. Platforma ho odmítla vysílat jako placenou reklamu, jelikož například vzhledem ke spojení houkajících sirén a utíkajících dětí podle ní obsahuje prvky zastrašování. Facebook a instagram spot prvotně také odmítly, ovšem po odvolání reklamu spustili, řekla na dotaz deníku FORUM 24 Adriana Černá, koordinátorka mediálního oddělení Člověka v tísni.
VIDEO: Člověk v tísni
Půlminutový video spot zachycuje dvě probuzení. V prvním případě žena ráno vstává vedle svého muže a připravuje děti do školy, zatímco v druhém případě se žena budí v noci za zvuku sirény a rychle žene své děti do bezpečí.
„Video bylo ze strany youtube odmítnuto definitivně, vyčerpali jsme všechny možnosti odvolání se,“ uvedla pro deník FORUM 24 Adriana Černá s tím, že nyní tedy hledají alternativní platformy pro reklamu. „Obrátíme se na česká média, zda by nám video mohla umístit do inzerce, bohužel je to ale hodně narychlo, není tedy příliš pravděpodobné, že se to povede,“ dodala.
Odmítnutí reklamy podle Černé není třeba skandalizovat, obecně sociální sítě chrání své uživatele před citlivým a kontroverzním obsahem. „Obsah související s válkou, s násilím, s politikou a podobně roboti sociálních sítí detekují a uměle snižují jeho viditelnost. Potýkáme se s tím, vzhledem k naší činnosti, neustále,“ vysvětlila.
Smutné jí ale připadá, že se není možné s platformami domluvit na výjimce ani pro zavedené a důvěryhodné humanitární organizace. „V mnoha oblastech totiž spolupracujeme, Meta i Google nás i naše ukrajinské programy v minulosti finančně podpořily, v oblasti reklamy ale bojujeme s větrnými mlýny,“ řekla.
V rámci akce Den za Ukrajinu je pro příchozí připraven pestrý program. V 15 hodin se koná pochod od Pomníku Tarase Ševčenka, symbolu ukrajinské kultury, přes Pomník obětem komunismu, symbolu české a ukrajinské společné minulosti, dále přes Karlův most až na Staroměstské náměstí.
Tam se v 16 hodin bude konat shromáždění, na kterém má vystoupit prezident České republiky Petr Pavel, zástupci pořádajících organizací Šimon Pánek, Mikuláš Kroupa, Mariana Novotná Nachtigallová, Bohdan Rajčinec a především lidé, kteří pomáhají a kterým česká podpora pomohla. Videovzkazem shromáždění přislíbil podpořit i britský historik Timothy Garton Ash nebo ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Večer se pak od 18:15 hodin uskuteční ve Fóru Karlín koncert pro „všechny, kteří podporují Ukrajinu“. Vystoupí například Chinaski, Pokáč, Kašpárek v rohlíku pro dospělé nebo jedna z nejúspěšnějších kapel ukrajinské hudební scény Love ‘n‘ Joy.