
Ilustrační foto FOTO: AdobeStock
FOTO: AdobeStock

Smrt třiasedmdesátiletého britského cestujícího a desítky dalších zraněných způsobily tento týden nevídaně silné turbulence na palubě letadla Singapore Airlines. Vědci tvrdí, že kvůli klimatickým změnám bude v budoucnu tento jev stále častější. Jakým způsobem globální oteplování ovlivňuje průběh letu?
Pondělní let Boeingu 777 si kvůli extrémní turbulenci vyžádal život britského seniora Geoffa Kitchena, který podle všeho podlehl srdečnímu infarktu. Nejméně 71 dalších cestujících pak utrpělo zranění poté, co letadlo během několika minut dramaticky ztratilo výšku a nakonec muselo nouzově přistát v Thajsku.
Vědci nyní přišli s tvrzením, že za zhoršující se turbulence letadel mohou klimatické změny. „Globální oteplování způsobuje, že trysková proudění, kolem nichž létají letadla, aby zvýšila svou rychlost, bývají chaotičtější. Množství turbulencí je úzce spojeno s rychlostí proudících pásů větru, které se šíří po celém světě,“ sdělila pro deník Daily Mail výzkumnice turbulencí z katedry meteorologie Univerzity v Readingu Isabel Smithová.
Předpokládá se, že osudný pondělní let zasáhl zvláštní typ turbulence, který se označuje termínem turbulence čistého vzduchu (CAT). Tento druh je prý obtížné pozorovat v předstihu před dráhou letadla pomocí standardních metod dálkového průzkumu.
„CAT je generována v důsledku střihu větru, a tak má silnou vazbu na tryskové proudy. Globální oteplování způsobuje rychlé oteplení nejnižší vrstvy atmosféry (troposféry). Nárůst skleníkových plynů zadržuje teplo v troposféře, které bylo obvykle vyzařováno do stratosféry. To vytváří silný teplotní rozdíl vertikálně napříč atmosférou. Silnější vertikální teplotní gradient povede k silnějšímu a chaotičtějšímu tryskovému proudu. Tím se zvyšuje výskyt CAT,“ vysvětluje Smithová.
Podle výzkumníků z Univerzity v Readingu se počet silných turbulencí zvýšil za poslední čtyři desetiletí o 55 procent. Největší nárůst CAT byl zaznamenán nad USA a severním Atlantikem. Výrazně více turbulencí je však údajně i na frekventovaných trasách nad Evropou, Středním východem a jižním Atlantikem. Zajímavostí je, že na severní polokouli došlo k většímu nárůstu CAT v porovnání s jižní polokoulí, což znamená další podnět k výzkumu.