Íránský prezident Ebrahím Raísí v neděli zahynul při havárii vrtulníku a bývalý ministr zahraničí se domnívá, že na vině jsou částečně i americké sankce. Třiašedesátiletý Raisi a další vysocí úředníci zahynuli poté, co vrtulník, v němž cestovali, havaroval nad severozápadním Íránem.
Státní televize uvedla, že vrtulník narazil do hory. Oficiální prohlášení o příčině havárie nebylo vydáno, ale snímky z místa havárie, které pořídila íránská státní studentská tisková agentura ISNA, ukazují, že nad oblastí se drží hustá mlha.
Prezident letěl vrtulníkem Bell 212 americké výroby, podle jiných zdrojů strojem Bell 214, který je zvětšenou verzí předchozího typu. Tento model byl poprvé uveden do provozu na konci 60. let a přestal se vyrábět v roce 1998.
Bývalý íránský ministr zahraničí Mohammad Džavád Zaríf uvedl, že na vině mohou být částečně americké sankce, které Íránu zakazují nakupovat letadla vyrobená v USA.
V pondělním telefonickém rozhovoru pro státní televizi Zaríf řekl, že sankce brání Íránu mít dobré letecké vybavení.
Americkou leteckou techniku má Írán ještě z dob před islámskou revolucí v roce 1979. Sankce uvalené na Írán ale znemožňují její účinnou obnovu a jsou příčinou více leteckých katastrof v zemi.
„Spolu s letouny C-130 Hercules, Phantom a F-14 tento vrtulník zdědili ajatolláhové po šáhově režimu. Šáh objednal v USA více než 300 vrtulníků Bell 212 a 214 s úmyslem zavést jejich výrobu v Íránu. Islámská revoluce však tyto plány narušila. Přesto se islámským úřadům podařilo většinu objednaných vrtulníků získat. Opravny zřízené za šáhovy vlády a dovážené náhradní díly pomohly udržet vrtulníky v provozu. Americký vrtulník si íránský prezident vybral pro jeho větší komfort a nízkou hlučnost. Tento vrtulník létal 45 let bez dohledu výrobce a Teherán věřil, že jeho zdroje jsou nevyčerpatelné,“ píše web News.az.