Ministerstvo dopravy přichází s novelizací zákona o silničním provozu. Cílem změn, které mají zavést například možnost řízení automobilů od 17 let, přehlednější sazebník bodů podle závažnosti spáchaného přestupku, ale také řidičský průkaz na zkoušku, je efektivnější postih nejnebezpečnějších přestupků a zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
„Chceme, aby bodový systém co nejvíce postihoval nejzávažnější porušení provozu,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka, který novelu představil. Bodový systém, který doznává v novele změn, začal v České republice platit 1. července 2006 a během prvních deseti let jeho fungování se „vybodovalo“ přibližně 70 tisíc řidičů.
K tomu, aby bylo ježdění po našich silnicích bezpečnější, má přispět i možnost řídit vozidlo již od 17 let, a to pod dohledem zkušeného řidiče v roli mentora, který by měl začínajícího šoféra naučit správné návyky za volantem. „Co je lepší, situace, kdy sedmnáctiletý řidič jezdí dva roky pod dozorem zkušeného a bezúhonného mentora, nebo osmnáctiletý řidič, který své první řidičské zkušenosti získává jako tzv. party rider?“ ptá se v nadsázce mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. „Mentorem může být každý, kdo má řidičák déle než deset let a nemá žádný záznam v kartě řidiče,“ dodal ministr Kupka.
Začínající řidiči pak na dva roky získají řidičský průkaz na zkoušku, jenž se stane preventivním opatřením před přílišným hazardováním a přeceňováním svých sil. V tomto bodě vychází návrh ministerstva z rakouských a německých zkušeností. Jde o preventivní opatření vázané na spáchání závažného protiprávního jednání, i proto byl z původního návrhu odstraněn požadavek polovičního bodového konta (6bodů) pro začínající řidiče. „Nechceme tyto řidiče hned vyblokovat z provozu,“ konstatuje František Jemelka. Ovšem spáchání závažného dopravního přestupku v této dvouleté lhůtě bude pro řidiče znamenat povinnou návštěvu na dopravně psychologické přednášce a účast na tzv. evaluační jízdě. Pokud řidič neabsolvuje výchovně-vzdělávací proces, nemůže řídit.
A na jaké skutky se tedy vztahuje povinnost absolvovat dopravně psychologickou přednášku a evaluační jízdu? Jsou to trestné činy – ohrožení pod vlivem návykové látky, těžké ublížení na zdraví; přestupky s automatickým zákazem řízení motorových vozidel – překročení rychlosti o 40 km/hod. v obci, odmítnutí se podrobení zkoušky na alkohol; a přestupky hodnocené 6 body – nebezpečné předjíždění, jízda na červený a žlutý signál, pokyn „Stůj!“.
V rámci dopravně psychologické přednášky musí řidič absolvovat 4 hodiny teorie rozdělené na 2 části (2 hodiny výuky příčin dopravních nehod a jejich předcházení, 2 hodiny diskuse nad tématy reálných protiprávních činů účastníků). „Přednášky provádí stávající síť akreditovaných dopravních psychologů. Zkušení odborníci jsou dostupní v každém větším městě,“ konstatuje Jemelka. Současná síť čítá cca 260 akreditovaných dopravních psychologů.
Návrh novely schválila v roce 2020 ještě předchozí vláda, ale sněmovna ji kvůli skončení funkčního období již nestihla schválit.