Hlavní organizace německých motoristů s více než stoletou tradicí, autoklub ADAC propočítal záměry Zelených na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2), a našel v nich poměrně zásadní chyby. Nová rychlostní omezení nesníží emise zmíněného plynu, mnohé požadavky zvýhodňují obyvatele měst a lidi z vyšších příjmových skupin. Diskutované návrhy kritizují i další sdružení.
Motoristé v sousední zemi návrhy Zelených připomínkují v době vrcholící debaty o vládním balíčku opatření na ochranu klimatu. Zejména uvedená politická strana jej kritizuje jako málo ambiciózní a navrhuje výrazné změny. Objem emisí tzv. skleníkového plynu chtějí Zelení snížit s pomocí rychlostního omezení na nejvýše 130 km/h na dálnicích a 30 km/h ve městech. Spalovací motory by od roku 2030 byly u nových aut v podstatě zakázané. Jedinou reálnou možností by byly jen elektromobily, protože o žádných jiných možnostech se v politice žádné vážnější diskuze nevedou. Stejně tak navrhované sankční zdanění benzinu a nafty nebo tzv. „přirážku za CO2“ Zelení označují za příliš nízké.
Emise oxidu uhličitého se spolková vláda pokouší snížit v dopravě i v energetice. V prvně jmenované oblasti mírným zdražením pohonných hmot a zvýhodněním elektromobilů. To Greenpeace ani iniciativa pátečních školských stávek a protestů nepovažují za dostačující.
Lidi dojíždějící do práce i venkovany návrh Zelených znevýhodňuje
Jednou z potíží „zelených“ návrhů je jejich možný nerovnoměrný dopad na společnost. Podle ADAC dolehne nejvíce na venkovany s nižšími příjmy, a to zvláště tehdy, pokud dojíždějící do práce. Lidé s vyššími příjmy a z měst, kteří nejsou odkázáni na auto, opatření vstřebají snáz. „Nárůst nákladů na dopravu by je zatížil až příliš,“ citoval server Focus.de viceprezidenta ADAC pro dopravu Gerharda Hillebranda.
Pode propočtů ADAC by navrhovaná úprava prodražila jízdy už od sedmilitrové spotřeby a 12 tisíc ročně najetých kilometrů. Nejvíce by to pak zasáhlo seniory se staršími auty a rodiny s většími auty. ADAC rovněž odmítá požadavek na konec financování nových státních silnic od roku 2025. „Zejména dobře vystavěná silniční síť vždy skýtala nové možnosti a přispívala k budování sídel a podporovala vznik nových pracovních příležitostí – v potenciálně odloučených lokalitách,“ zdůrazňuje Hillebrand.
Třicítka ve městě se míjí účinkem
Zavedení rychlostního limitu 30 km/h ve městě by podle propočtů autoklubu pravděpodobně přineslo víc potíží než užitku. Testy ADAC ukázaly, že omezení rychlosti ve městech na 30 km/h, emise CO2 nesníží. „Není to žádný přínos ochraně klimatu, jak se nám snaží vsugerovat Zelení,“ popisuje viceprezident ADAC. Pokud by k právě diskutovaným opatřením na snížení emisí CO2 přibyly restrikce pro motoristy, které s ochranou klimatu nemají nic společného, pochopení ve společnosti pro podobná opatření by utrpělo notnou újmu,“ upozorňuje Hillebrand.
Pochybnosti o dopadu výraznějšího omezení rychlosti ve městě potvrzují i zjištění Národní akademie věd Leopoldiny, která pro spolkovou vládu připravila obsáhlé podklady k emisím škodlivin a možnostem jejich snižování. Předně je třeba rozlišovat škodliviny (jemný prach a oxidy dusíku apod.) na jedné straně a plyny ovlivňující klima na straně druhé, které nejsou škodlivinami, ale mají schopnost ovlivňovat klima, pročež je třeba jejich emise snižovat.
Moderní auta mají podle Leopoldiny nejnižší emise CO2 při rychlosti 60 km/h a emise oxidů dusíku začínají klesat nad 30 km/h. Je to dané tím, že u studeného dieselu v malých rychlostech nefungují správně systémy na snižování emisí oxidů dusíku.
Spolkový úřad pro životní prostředí (UBA) naproti tomu udává, že při rychlosti omezené na 30 km/h se emise škodlivin dají snížit za předpokladu, že se podaří udržet stávající kvalitu provozu či ji dokonce zvýšit. UBA v této souvislosti poukazují na výsledky měření u berlínských hlavních tahů, z jejichž srovnání vyplývá, že po zavedení rychlostního limitu 30 km/h koncentrace škodlivin klesla o 6-12 mikrogramů na metr krychlový.
Další autokluby Mobil in Deutschland a Automobilclub von Deutschland (AvD) kritizují záměr Zelených předložit Spolkovému sněmu ještě v říjnu návrh na zavedení omezení nejvyšší rychlosti na 130 km/h na všech německých dálnicích. „Stoupenci dokola opakovaný argument ochrany klimatu neospravedlňuje zavádění rychlostního omezení. Podle šetření Spolkového ústavu pro silnice by po zavedení omezení rychlosti na 120 km/h celkové emise CO2 v Německu klesly o pouhých 0,27 procenta. Omezení na 130 km/h by nemělo už vůbec žádný pozitivní efekt,“ vysvětluje skeptický postoj sdružení Mobil in Deutschland jeho šéf Michael Haberland.