Švédská ministryně zahraničních věcí Maria Malmer Stenergardová spolu s kolegy ze severských a baltských zemí v neděli napsali dopis, ve kterém vyzývají Evropskou komisi, aby v rámci koordinace G7 navrhla nižší cenový strop na ropu.
„Neustále pracujeme na tom, abychom přiškrtili příliv peněz do ruské státní pokladny. Třetina jejích příjmů pochází z vývozu energií. Švédsko teď tlačí na snížení cenového stropu na ropu, což by tvrdě zasáhlo ruskou válečnou pokladnu,“ uvedla Malmer Stenergardová.
Zásah na nejcitlivějším místě
„Ruská ekonomika stojí a padá s cenou ropy. Ropa financuje válku,“ řekla ministryně ve svém nedělním projevu na tradiční lednové konferenci Společnost a obrana ve švédském Sälenu. Právě ekonomiku označila za slabou stránku Ruska. „Rozsáhlým podvodem se Kreml snaží vytvořit obraz stability. Ale je to iluze – Potěmkinova vesnice. Sankce fungují.“
Odhaduje se, že snížení cenového stropu na ropu o 10 dolarů za barel z dnešních 60 dolarů za barel sníží příjmy ruské státní pokladny o téměř 450 miliard korun ročně. To by mělo odpovídat 15 procentům, která jsou v ruském rozpočtu vyčleněna na obranu.
Kromě snížení cenového stropu na ropu považuje švédská ministryně zahraničí za klíčový nástroj omezení ruské stínové flotily v Baltském moři, která dopravou ropy z ruských přístavů obchází mezinárodní sankce.
Půl miliardy eur denně
Rusko loni vydělávalo na přepravě ropy přes Finský záliv 1,5 miliardy eur týdně, napsal server Yle. „Rusko na této trase dosahuje obrovských zisků,“ uvedl Vaibhav Raghunandan z neziskového think-tanku Centrum pro výzkum energie a čistého ovzduší (Crea), který nová čísla sestavil. Podle Yle vydělalo Rusko loni v prosinci na obchodu s ropou v průměru téměř půl miliardy eur denně.
Lodě ruské stínové flotily plující pod vlajkami různých států vzbuzují obavy kvůli svému špatnému technickému stavu, který by mohl zapříčinit ekologickou katastrofu. Jsou také podezírány z toho, že poškozují kabely na dně Baltu. K poslednímu případu došlo o Vánocích.
Jak již deník FORUM 24 informoval, z rozhodnutí soudu v Helsinkách musí podezřelý tanker Eagle S i s posádkou zůstat až do odvolání ve finském přístavu.