Dělník v montérkách, prodavačka v obchodě, vinař, manažer nebo učitelka. I takové postavy se objevily ve volebním videu, které v polovině března na sociálních sítích zveřejnil prezidentský kandidát Peter Pellegrini. Ve snímku vysvětlují důvody, proč budou v prezidentském klání volit právě něj. Jak zjistil slovenský Denník N, realita je úplně jiná. Minimálně tři ze zdánlivě obyčejných lidí jsou herci, kteří vystupují jako komparz ve známých seriálech. Při konkurzu si je měl dokonce vybírat sám Pellegrini.
Dva z herců slovenskému deníku potvrdili, že vystoupení v Pellegriniho volebním klipu pro ně bylo běžné herecké vystoupení, za které dostali peníze. Komparzisté se přihlásili do konkurzu a poslali své fotografie. Pokud se dostali do užšího výběru, byli pozváni na osobní výběrové řízení. Za účast na natáčení a fotografování dostali zhruba 280 eur, což je asi 7 tisíc korun.
Při výběru účinkujících měl být kromě režiséra spotu také samotný Pellegrini. Podle komparzistů se jich nikdo neptal, zda ho budou skutečně volit ani na to, zda podporují jeho kandidaturu. Jeden z vystupujících Denníku N řekl, že při přihlašování na konkurz věděl pouze to, že jde o politickou reklamu. Že se jedná o kampaň pro Pellegriniho, však prý nezaznělo. Co budou v klipu říkat, se dozvěděli až před samotným natáčením.
Tvůrci nechali reálná pouze křestní jména, o skutečná zaměstnání jednotlivých postav se nejedná. Například Alen, který ve videu vystupuje jako vinař, je ve skutečnosti ekonom a manažer. „Volím Pellegriniho, protože ví, že Slovensko pokračuje i za Bratislavou a postará se o celou zemi,“ stojí u jeho fotografie na stránkách prezidentského kandidáta. Sám přitom žije od narození právě v Bratislavě. „Nevyjadřuje to můj osobní postoj. Je to herecká záležitost, jsem tam v profesionální poloze, v žádné jiné,“ vyjádřil se ke svému působení v kampani. Zároveň zdůraznil, že touto reklamou nechce preferovat žádného z kandidátů.
Marek, který v kampani stojí v montérkách ve výrobní hale, pracuje reálně jako kuchař. „Volím prezidenta, který tady není pro politiky, ale pro normální lidi,“ říká ve volebním snímku Pellegriniho. Marek se v posledních letech věnuje herectví, zahrál si v několika známých slovenských seriálech. Vystupování v kampani podle něj neznamená, že podporuje Pellegriniho. „Někteří to dělají z přesvědčení, někteří pro výdělek, někteří pro zviditelnění se,“ řekl slovenskému deníku ke komparzistům.
Komparzistou v Pellegriniho kampani je i pan Josef, který je vyobrazen jako manažer stojící před bratislavskými výškovými budovami. Z jeho sociálních sítích je však jasné, že působí jako amatérský herec, objevil se ve slovenských seriálech nebo ve filmu Duch. Sám Jozef se nechtěl k videu vyjadřovat, odkázal se pouze na mlčenlivost. Když Denník N totiž komparzisty oslovil, od agentury měli dostat zprávu s varováním, aby dodrželi mlčenlivost a s médii nekomunikovali.
Videospot natočil i Pellegriniho protikandidát Ivan Korčok. Vystpují v něm běžní lidé, kteří se obávají o budoucnost Slovenska. Podle Korčokova mluvčího Petera Kölese ale komparz v kampani nevyužívají. „Jde o reálné podporovatele a jejich reálné názory,“ řekl Denníku N.
Volební modely na Slovensku očekávají mezi oběma kandidáty v rozhodujícím, druhém kole prezidentských voleb těsný souboj. Volební model agentury Median SK mezi 1218 respondenty ukázal, že Pellegriniho podpora byla mezi 28. a 31. březnem 51,1 procenta. Korčoka podpořilo 48,9 procenta respondentů, oznámila slovenská veřejnoprávní televize, která průzkum zadala. Statistickou odchylku vyčíslila přibližně na 3,5 procenta.
Také průzkum od agentury Focus, jehož výsledky v úterý zveřejnila televize Markíza, ukázal těsný náskok Pellegriniho. Šéfa parlamentu by podle této sondáže volilo 50,8 procenta lidí a Korčok by získal 49,2 procenta hlasů. V této sondáži Focus mezi 28. březnem a 2. dubnem oslovil 1015 respondentů.
Naopak podle volebního modelu agentury NMS Market Research Korčokova podpora dosáhla 51,7 procenta, Pellegriniho by volilo 48,3 procenta respondentů. Tento průzkum zadal list Sme. Deník uvedl, že těsný rozdíl mezi oběma kandidáty nenaznačuje, že by druhé kolo voleb hlavy státu mělo jistého vítěze. NMS oslovila 1045 respondentů ve stejném období jako ve svém průzkumu agentura Focus.
Analytik NMS Mikuláš Hanes prohlásil, že Korčokovi se podařilo přesvědčit ty voliče, kteří se březnového prvního kola prezidentských voleb nezúčastnili. Toto kolo vyhrál Korčok s nečekaně vysokým náskokem téměř 124 tisíc hlasů před Pellegrinim, který do prezidentských voleb původně vstupoval jako favorit.
Model NMS rovněž ukázal, že Pellegrinimu se daří mobilizovat voliče neúspěšného prezidentského kandidáta Štefana Harabina. Ten v prvním kole skončil na nepostupovém třetím místě, když dostal přes 264 tisíc hlasů. Harabin má proruské názory a vyslovil se pro neutralitu Slovenska, což by znamenalo vystoupení země z NATO.
Vyrovnané šance obou kandidátů na zvolení hlavou státu ukázal také volební model agentury Ipsos, který zadal Denník N. Podle něj by Korčok získal 50,1 procenta hlasů, Pellegrini 49,9 procenta. Agentura sbírala data na přelomu března a dubna.