Už i Američané si povšimli přátelství prezidenta Miloše Zemana s největším českým zbrojařem Jaroslavem Strnadem. Podle webu Real Clear Defense se právě kvůli Strnadovi a jeho napojení na Rusko nechce s českou hlavou státu setkat jeho protějšek z USA Donald Trump. V pondělí se bude na vládě hovořit o zakázce za 4,7 miliardy korun na nákup obrněných vozidel a dle materiálu, který má deník FORUM 24 k dispozici, ji dostane právě Tatra Export s. r. o. z Kopřivnice, která Strnadovi patří.
Rozvrh pondělního jednání vlády je veřejně k dispozici na webu vlada.cz. V sekci „Různé“ nazvané „Pro informaci“ se dozvídáme informaci o bodu, který předkládá ministr obrany Martin Stropnický z hnutí ANO. Ten je pojmenovaný jako Veřejná zakázka „Pořízení kolových obrněných vozidel velitelsko-štábních a spojovacích a kolových obrněných vozidel MKPP na podvozkové platformě TITUS 6×6“ čj. 804/17.
[ctete]141147[/ctete]
Problémů má daný materiál hned několik. V zadání totiž stojí, že veřejné výběrové řízení vůbec nebude vypsáno. Je to díky obecné výjimce § 29 ze Zákona o zadávání veřejných zakázek č. 134/2016 Sb. To v praxi znamená, že není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení. Strnad má tak obchod prakticky jistý, protože se ministerstvo obrany odvolává na bezpečnostní zájmy České republiky.
Materiál z ministerstva obrany navíc říká následující: „Jiná alternativa naplnění potřeby v současné době neexistuje.“ Logicky – výběrové řízení nebylo vypsáno, žádná firma tak nedostala příležitost k tomu, aby se přihlásila. Proto žádná alternativa existovat ani nemůže.
Strnadovy další obchody se státem navíc míří k soudu. Několik lidí bylo v rámci „organizované skupiny“ obviněno kvůli podezření z podezřele levného výprodeje armádních dílů. Kauza zasáhla i ředitele Sekce podpory ministerstva obrany, která řídí armádní logistiku, generála Vladimíra Halenku, který musel rezignovat.
Podezřelý byl například prodej nových motorů UTD 20 pro bojová vozidla pěchoty BVP, které byly označeny jako nepotřebný majetek, jenže ministerstvo je prodalo bez výběrového řízení za nepatrnou cenu odpovídající ceně šrotu do státního podniku VOP CZ. Podle zjištění policie nebyly funkční motory většinou transportovány z vojenských skladů do státního podniku, ale přímo do areálu společnosti Excalibur Army (dnes Czechoslovak Group), dříve v majetku VOP Šternberk, který Strnad také koupil od armády za podezřele nízkou cenu. Ani tento – a mnohé další problémy – ale ministerstvu nebrání věnovat Strnadově společnosti další exkluzivní zakázku.