Téma migrace a nadávky na George Sorose fungují v maďarské propagandě i po pěti letech skvěle, říká maďarský analytik Péter Krekó. Spolu s kolegy pracuje na výzkumu, který má zmapovat organizované trolly pracující pro premiéra Viktora Orbána. Jeho kabinet utrácí za reklamu na Facebooku obrovské peníze a přes sociální síť se obrací i na evropské publikum, potvrzuje Krekó.
Koncem loňského roku si i uživatelé Facebooku v Česku mohli všimnout nezvyklého reklamního videa. Byl to sponzorovaný odkaz stránky Magyarország Kormánya (maďarská vláda).
Zhruba půlminutové video v angličtině podbarvené dramatickou hudbou ukazovalo Evropu jako cíl masové migrace, kde kvůli migrantům roste kriminalita a umírají nevinní lidé při teroristických útocích.
Záběry migrantů střídaly části projevu Guye Verhofstadta, tehdy šéfa liberální frakce v Evropském parlamentu (ALDE) a jednoho z nejhlasitějších současných Orbánových kritiků, který podle videa „chce ještě víc migrace“.
Anglicky psaný komentář k facebookovému příspěvku s videem pak tento „plán“ označoval za lehkomyslný. Maďarsko ho prý jasně odmítá, Bruselem by měl někdo „zatřást“ a Evropu „zachránit“.
Vzpomínky bývalých trollů
Péter Krekó z think-tanku Political Capital v Budapešti potvrzuje, že nešlo o náhodný reklamní výkřik, ale o promyšlený systém.
„V Maďarsku existuje silně centralizovaná mašinerie k vedení kampaně, na internetu i mimo něj. Existuje známý obrovský mediální konglomerát a někteří bývalí online-aktivisté Orbánovy strany Fidesz tvrdí, že podobně centralizovaně probíhá kampaň i na Facebooku,“ říká Krekó.
Konglomerátem myslí nadaci, do které se loni na podzim spojila desítka mediálních domů v Maďarsku. Jejich majitelé měli k Orbánovu Fideszu blízko už předtím, nešlo tedy o podmanění mediální scény Orbánem, jak se často psalo na Západě. Premiér měl totiž mediální scénu pod palcem už dávno.
„Většina z těch médií byla nejen provládních, ale řekla bych že přímo propagandistických směrem k vládě. Vlastníci těchto médií mají blízko k vládě, vládní straně i přímo k Orbánovi z různých důvodů. Nejen skrze média, ale třeba i stavební byznys a další podnikání,“ řekla loni v rozhovoru pro HlídacíPes.org odbornice na ekonomiku médií z Korvínovy univerzity v Budapešti Agnes Urbanová. Ta kromě akademické dráhy působí i v think-tanku Mérték.
Kdo tu fandí islámu?
Centralizace médií je jen jedním ze způsobů, jak Orbán a jeho strana působí na voliče. Dalším je využití sociálních sítí a masivní investice do reklamy na nich – v případě Maďarska se to týká především Facebooku, který má v desetimilionové zemi přes pět milionů uživatelů.
„Vláda utrácí za reklamu na Facebooku obrovské peníze, ale má také své trollí farmy. Jsou to skupiny třiceti, čtyřiceti, někdy až jednoho sta falešných profilů, které jsou navzájem propojené a šíří velmi podobný obsah, chtějí odklánět diskuzi, útočit na lidi. A hlavně v kampani před eurovolbami a parlamentními volbami se také ukázalo, že právě oni zvedají téma migrace,“ popisuje Péter Krekó zákulisí úspěšné Orbánovy propagandy.
Jeho institut spočítal, že od letošního března Fidesz utratil za facebookovou reklamu suverénně nejvíc ze všech stran v Maďarsku, dohromady 60 milionů forintů (v přepočtu asi 4,6 milionu korun). Opoziční Jobbik skončil v žebříčku druhý s velkým odstupem a celkovou sumou 18,4 milionu forintů.
Strana Fidesz přitom není zdaleka jedinou platformou, která aktivně podporuje vládu a platí si na Facebooku provládní inzeráty. Totéž samostatně dělá i mládežnická organizace Fideszu Fidelitas a některá vládou kontrolovaná média, například Magyar Hírlap nebo Pesti Srácok, někdy dokonce i ve větších objemech než samotný Fidesz.
Text byl publikován na serveru HlídacíPes.org