Priority, které dnes dopoledne veřejnosti představil nový ministr školství Mikuláš Bek (STAN), reagují na aktuální problémy českého vzdělávání. Řekli to zástupci organizací, které se vzdělávání věnují.
Mnohé spolky a školské společnosti ocenily to, že se chce Bek v čele úřadu soustředit mimo jiné na posílení všeobecného charakteru středního vzdělávání a budování nových škol. Někteří odborníci ale kritizují fakt, že ministr zapomněl na podporu učitelů. Bek je v čele úřadu od 4. května. Nahradil svého stranického kolegu Vladimíra Balaše, který rezignoval ze zdravotních důvodů.
Programový ředitel organizace EDUin Miroslav Hřebecký kvituje, že je Bek v situaci českého školství dobře orientovaný a zvládá nahlížet dovnitř problémů vzdělávacího systému v zemi. Bekův nástup do čela úřadu označil za nadějný. Představené změny je ale podle něj potřeba promyslet tak, aby byly systémové a měly dlouhodobou politickou podporu.
Že je potřebná komunikace s politickou opozicí nad připravovanými změnami ve školství, si myslí i prezident spolku Pedagogická komora Radek Sárközi. Je rád za Bekovo prohlášení, že se bude snažit o shodu nad úpravami vzdělávacího systému mezi politickými stranami. „Je lepší provést méně změn, na nichž existuje politická shoda, než prosadit změny, které se po volbách zase zruší,“ uvedl.
Podle členky vedení organizace Učitel naživo Kateřiny Konrádové je na prioritách ministra Beka patrná snaha odpovědět na problémy, o nichž se začalo intenzivně mluvit v souvislosti s letošními přijímacími zkouškami na střední školy s maturitou. Shodně s analytičkou EDUinu Lucií Slejškovou vítá posílení všeobecného charakteru středního vzdělávání, které ministr plánuje. Podle Slejškové střední vzdělávání proměnu nutně potřebuje. Zdůraznila ale potřebu revize oborové struktury středních škol. „Česká republika má v tuto chvíli velké množství velmi příbuzných oborů a bez této proměny nebude posílení všeobecné složky vzdělávání fungovat,” řekla analytička.
Podle EDUinu ministr při svém představení priorit opomenul učitele a opatření, která jim vyjádří hmatatelnou podporu. Také podle Konrádové ministr na učitele, ředitele škol a další pedagogické pracovníky nemyslel. „Myslím, že by bylo chybou, kdyby se zahodila práce odvedená na kvalitně připravené reformě vzdělávání učitelů, podpoře pedagogického leadershipu u ředitelů a novele zákona o pedagogických pracovnících, jejíž schválení se snad konečně blíží ke zdárnému konci,“ uvedla analytička.
Nastupující ministr školství Bek dnes na tiskové konferenci, kde představil své priority, nastínil, že chce rovněž budovat instituce pro výuku bakalářů a rekvalifikace. Plánuje také diskutovat o zavedení vratných studijních grantů pro vysokoškoláky tak, aby měli možnost absolvovat studia i studenti bez silného sociálního zázemí. Chce jednat o prodloužení povinné školní docházky tak, aby do vzdělávacího systému vtáhl ty, kteří se ani nepokusí o vstup na střední školu. Nevyloučil v té souvislosti možnost zrušení devátých tříd.