Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří, popsal pro deník FORUM 24 situaci cestovních kanceláří a zhodnotil plán, který představila vláda. Je přesvědčen o tom, že bude nutné prosadit bilaterální dohody mezi zeměmi, do nichž budou moci cestovat turisté. Čekat na obnovení schengenského prostoru by podle Papeže bylo likvidační.
Jak hodnotíte aktuálně zveřejněný plán vlády na uvolňování mimořádných opatření?
Hodnotíme kladně, především proto, že to je konečně plán, který má srozumitelná kritéria a dává možnost pracovat s nějakou časovou představou. Jsou v něm body, o kterých by se dalo polemizovat a které by asi snesly odbornou diskusi, ale předpokládáme, že k ní stejně dojde.
Zatím nezazněly informace k otevírání hranic. Co to znamená pro cestovní kanceláře?
Chápeme, že v tuto chvíli nechce vláda určit nějaké konkrétní datum otevření hranic. Má pro to ještě málo podkladů. Ale to neznamená, že nemůže připravovat vše pro okamžik, kdy k tomu dojde. Nabízíme vládě naši myšlenku „dvoustranných dohod“, tedy dohod mezi dvěma státy, které si mohou vzájemně vyměnit své turisty. Čekat, až bude celá Evropa nebo dokonce celý svět v pořádku, to by mohlo být zhoubné.
Pokud dokážeme určit jednoduchá, a přitom kvalitní kritéria pro vzájemnou výměnu turistů, bude riziko minimální. Věříme, že je v silách naší diplomacie dohodnout taková kritéria se Slovenskem, Maďarskem, Slovinskem, Chorvatskem, Černou Horou, Rakouskem a Bulharskem, Vietnamem a Thajskem. Možná i s Řeckem pro jednotllivé ostrovy.
Jaký by podle vás měl být ideální postup?
Diplomacie (spolu s ministerstvem zdravotnictví) by měla určit jasná kritéria pro vstup cizinců z vybraných zemí na naše území a pravidla, která by u nás museli dodržovat. Stejně pak dohodnou kritéria pro vstup našich občanů do vybraných zemí.
Co je momentálně pro cestovní kanceláře největší problém?
Největší problém jsou nulové tržby. Nemáme žádný přísun hotovosti a zároveň máme veliké výdaje za fixní náklady – nájmy, mzdy, poplatky za rezervační systémy atd. Naše cash-flow se zkracuje každým dnem.
Požadují klienti vracení peněz?
Ano. Stále je část klientů, kteří vyžadují hotovost. Nemáme možnost ji vracet, protože jsou peníze v zahraničí nebo u leteckých společností a naše možnosti získat tyto peníze ihned zpět jsou malé. Věříme, že nový zákon, který nám umožní místo peněz poskytnout klientům voucher, poukaz, celou situaci zklidní. Návrh zákona má mnoho nedostatků, ale ten základní prvek, tedy možnost vydat voucher, je v něm obsažen.
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček uvedl, že vše záleží i na postupu ostatních států. Očekáváte, že v létě budou některé dovolené možné, například v Schengenu?
Schengen v tuto chvíli v praxi neexistuje! Čekat na jeho obnovení by znamenalo pohromu. Jak jsem říkal, jedinou šancí je na Schengen zapomenout a vyjednávat dvoustranně.
Je možné, že některé cestovní kanceláře v Česku definitivně skončí?
Pokud k cestovnímu ruchu bude stát přistupovat tak, jak doposud přistupuje, je velmi pravděpodobné, že bude celá řada restaurací, hotelů, cestovních kanceláří a agentur, které budou nuceny skončit. Nebude to proto, že by špatně hospodařily nebo že by poskytovaly špatné služby, budou obětí COVID-19 a vlády ČR.
Když se podíváte do zahraničí, je někde situace cestovních kanceláří lepší?
Jsou země, kde se k cestovnímu ruchu chovají podobně jako u nás, ale jsou i země, kde si uvědomují důležitost cestovního ruchu pro národní hospodářství a zaměstnanost a pomáhají mnohem lépe. Například v Německu nebo v některých asijských zemých.