Poslanecká sněmovna dnes projednávala problematiku předjíždění kamionů na českých dálnicích. Že by ale předložený návrh situaci spíš zkomplikoval, bylo nakonec stvrzeno jeho návratem do druhého čtení. „Tentokrát na vás budu ještě přívětivý, ale jestli mi to provedete ještě jednou, tak pak už to tak nebude. Takže to jenom, abychom si řekli pravidla hry,“ ukázňoval na začátek poslance Ivan Adamec (ODS), když ho během vysvětlování vyrušovali.
Předložený paušální zákaz by totiž podle občanského demokrata mohl vést v lepším případě k deformaci trhu a v tom krajním až k zániku dopravců, neboť nebudou schopni za dané ceny zboží dodávat na místo. Místo toho tedy apeloval na policii, aby pouze neměřila rychlost v maskovaných autech, ale působila svou přítomností preventivně. „Problém všichni známe a závodníci v kamionech, když jede jeden o tři kilometry rychleji než druhý, tak dovedou řádně zkomplikovat jízdu na dálnici a nebezpečí, které vzniká, je obrovské.“
Na druhou stranu došlo na začátku roku k rozšíření mýtného systému, a tak se kamionová doprava přesunula částečně z dálnic na silnice druhých a třetích tříd, tudíž přítomnost kamionů zatěžuje i některé starosty větších i menších měst. Změnu na úplný zákaz vjezdu na tyto dopravní komunikace následně prosazoval Ivo Vondrák (ANO), ale i tento návrh byl smeten ze stolu.
Poslanci se dále pozastavovali také nad slabou funkčností represivní složky. Na příkladu sousedního Německa či Rakouska ukazoval sociální demokrat Jan Birke, že zde si předjíždění zkrátka nikdo nedovolí, neboť by pokutu v případě zmíněného závodění na rychlostních komunikacích dostal nejenom dopravce, ale i zasílatel.
Časté nadávání na řidiče kamionů se přitom mělo stát dnes již jakýmsi „folklórem“. Během dopoledne se tématu dotkl i František Vácha (TOP 09): “Uvědomte si, že procento idiotů mezi kamioňáky je stejné jako procento mezi normálními řidiči. I ti normální řidiči v těch autech občas jezdí neslušně.“ V závěru upozorňoval na to, že by zmíněná legislativa především penalizovala řidiče, kteří jsou v práci a potřebují nám někam dovézt to zboží, které kupují nakonec všichni.
Diskuzi odstartoval kalamitní stav v roce 2018 na Vysočině, kde se kvůli přítomným kamionům tvořily hodinové kolony. Cílem předkládaného návrhu zákona mělo být zvýšení plynulosti, a především bezpečnosti silničního provozu. Nicméně samotnou účinnost zákona zpochybňovalo i stanovisko vlády. Oproti dosavadní úpravě by nová novela nenechávala na posouzení samotného řidiče, zda jede dostatečnou rychlostí, aby mohl předjíždět. Již dnes totiž platí, že pokud nemá kamion dostatečnou rychlost, a nemůže tak předjet jiné vozidlo takovým způsobem, že by při tom zároveň neohrozil a neomezil jiná vozidla, zákaz vjezdu do pruhů platí.