Předseda hnutí ANO opět předvedl to, v čem je jasnou jedničkou na naší politické scéně. Odvedl pozornost od problému, který je podstatný, k marginálii, na niž se sice upře pozornost části veřejnosti, ale zdaleka není podstatná. Řeč je o zvýšení jízdného v pražské MHD, které Babišovi posloužilo jako další bič na Piráty.
Když něčemu věnuje majitel hnutí ANO pozornost ve svém „Čau lidi“ videu, je to podle něj důležité. Stejně to berou i jeho voliči, kteří se už na nedělní dávku propagandy vždy těší, protože doufají, že se zase dozví, jak to všechno ve skutečnosti je a kdo nám škodí.
Tentokrát Andrej Babiš natočil „skandální“ video o tom, jak obyvatelé hlavního města doplatí na rozhodnutí Pirátů, kteří vládnou pražskému magistrátu. Konkrétně se premiér pozastavil nad zdražením jízdenek v MHD a zřejmě pro méně chápavé ukázal, jak se lístek kupuje třeba v metru.
Když odhlédneme od toho, že je ve věku, kdy už má veřejnou dopravu zdarma, a zapomeneme i na to, že by zřejmě bez nápovědy ani nedokázal automat obsloužit, dotáhl, co si naplánoval. Opět ukázal na Piráty, kteří jsou pro něj dlouhodobě největším strašákem před nadcházejícími volbami.
Sdělení bylo jednoduché a trefné, tedy přesně takové, jaké potřebuje člověk váhající nad tím, že by volil ANO. Informace o tom, že premiér zneužil 50 milionů na Čapím hnízdě je totiž pro mnohé moc složitá. Dokážou si totiž běžní občané představit, kolik je to peněz? Je to pro ně vůbec hodně? Pokud se dají v loterii vyhrát dvě miliardy, není padesát milionů jen kapka v moři? A ukradl je vůbec, když má tolik peněz?
Samé otázky, na něž si člověk, který zrovna přišel po náročné šichtě z práce, nechce dohledávat odpovědi. Když mu však ukážete, že místo 24 korun zaplatí za jízdenku do zaměstnání 30, už je to pro něj pochopitelnější. A skandální.
Někdo si dokonce položí otázku, jak si to vůbec ti Piráti mohou dovolit. Rozčílí to pár lidí ve Zlíně, někoho v Novém Jičíně, naštvou se i v Plzni a Českých Budějovicích. Vůbec jim přitom nedojde, že je řeč o hlavním městě, důležitým sdělením je to, že Babiš by to nedopustil, a proto si zaslouží hlas.
Přitom celá debata o zdražení jízdného by měla vypadat zcela opačně. Nemělo by se zdražit víc? Nemají změny cen dopadnout třeba i na roční kupony, které nabízejí svým majitelům cestování po Praze za deset korun denně?
Kdo ví, jak vypadají ceny MHD ve světě, ptal by se na tyto otázky a třeba by si i uvědomil, že přes rok kvůli koronaviru městská doprava nevydělávala tolik, na kolik byla zvyklá. Když se podíváme za hranice, zjistíme, že pokud nás znepokojuje cena jízdenky v hlavním městě, neměli bychom cestovat třeba do Bratislavy, Vídně, Budapešti či Berlína. Úplně můžeme zapomenout na Istanbul, Kyjev, Londýn a Amsterdam.
Ve všech těchto městech je totiž veřejná doprava dražší než v Praze. Pokud tedy mluvíme o klasické měsíční jízdence, jejíž cenu poměříme s průměrnou čistou mzdou (údaje platné k březnu 2020). Zatímco v našem hlavním městě to je 1,84 %, slovenské hlavní město už je na 2,53 %. Podobně je na tom i rakouská metropole, v Maďarsku to je dokonce 3,75 %. Turecko a Ukrajina jsou na devíti procentech, v Londýně za měsíční cestování místní utratí 8,23 % své mzdy.
Skutečně je tedy Babišem vykřikovaný „skandál“ tak důležitým problémem? Ne, to jen premiér vypustil další balonek, jehož let mají voliči za mocného skandování sledovat a nedívat se, co se mezitím děje. A že se děje. Třeba výměna šéfa kontrarozvědky, již si přeje prezident Zeman, který za ni nabídl Babišovi podporu před volbami i po nich. Nereagujme na všechno, co premiér „vypustí“ na sociálních sítích. Nejde vždy o věci, které by si zasloužily fundovanou debatu. Někdy to jsou dokonce banality, na něž nemá cenu ani reagovat.