Ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS) a celé vládní koalici je dlouhodobě ze strany opozice vyčítáno, že se pyšní prací předchozí vlády předsedy hnutí ANO Andreje Babiše. Na expremiérovy urážky tedy šéf rezortu dopravy odpověděl a vysvětlil, jak to s přípravou a otevíráním dálnic a silnic I. třídy v České republice doopravdy je.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) upozornil na to, že se předseda hnutí ANO Andrej Babiš už delší dobu nechává slyšet, že se na rezortu dopravy chlubí cizím peřím. „Ostatně, to je celý on. Když nemá věcné argumenty, začne fabulovat a znevažovat práci druhých,“ dodal k tomu.
Andrej Babiš si nedávno ve svém videu na sociálních sítích tradičně rýpnul do Kupky, že se prý chlubí prací („otvírání obchvatů, dálnic a začínání staveb“) jeho bývalé vlády, nebo v poslanecké sněmovně o šéfovi rezortu řekl, že si myslí, že dálnice se dá postavit za dva roky. „Tomu snad nevěří ani malé dítě. Fialova vláda zkrátka žije z naší práce a média jí s tím pomáhají,“ pohoršoval se předseda opozičního hnutí.
„Že se chlubíme cizím peřím? To fakt ne,“ ohradil se Kupka, přičemž uznal, že na projekty, které se v Česku připravovaly i v předchozích letech, samozřejmě ministerstvo dopravy navazuje.
Kupka ovšem zdůraznil rozdíl a přiblížil, jak to s přípravou a otevíráním dálnic a silnic I. třídy doopravdy je. V roce 2022 se totiž zahajovalo budování 33,7 kilometru dálničních úseků, zatímco letos je to více než 120 kilometrů a dalších 118 kilometrů nových dálnic, což je dosud nejvíc, plánuje jeho rezort otevřít, jak uvedl. „Zároveň připravujeme projekty pro další období, a to rychlejším tempem než v předchozích letech. Tak je jasné, že budeme po České republice všichni jezdit snáz,“ dodal.
Stát letos plánuje dokončit celkem 17 jednotlivých dálničních staveb na osmi různých dálnicích. Největší část přibude na dálnici D4, na níž se její písecká část rozroste o 32 kilometrů. Dálnice je stavěna formou PPP projektu, pracuje na ní tedy soukromý investor. O dalších 28,4 kilometru bude delší také jihočeská část D3, přes 21 kilometrů vznikne na D55 od Babic do Bzence a o téměř 11 kilometrů se rozšíří chomutovská D7.
Zároveň by na konci roku mělo být rozestavěno 64 kilometrů dálnice D35, která má propojit západ a východ České republiky, konkrétně Liberec, Hradec Králové a Olomouc, a bude severní alternativou k přetížené dálnici D1. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) by měla patřit k největším stavbám tohoto typu ve střední Evropě. Zatím je z D35 hotových několik vzájemně nepropojených částí, přičemž po dokončení by dálnice měla být s délkou 210 kilometrů tou nejdelší v Česku. Celá trasa by měla být dokončena do roku 2028.
Dalších 12 staveb chce otevřít v rámci silnic I. třídy. Celkem půjde o 29 kilometrů, mezi nimiž největší částí budou přeložka u Klatov na silnici I/27 a obchvat Jaroměře na I/33.