Od 24. srpna 2016 se po Praze zásadním způsobem rozšířily zóny placeného stání. Záměr redukovat počet zaparkovaných aut ve městě je jistě chvályhodný. Některá média oslavují toto rozhodnutí jako správný krok „západním“ směrem. Město je zde pro lidi, ne pro auta. Nicméně oslavné ódy na konec aut v ulicích přehlížejí, že každá mince má dvě strany. Město velikosti a významu Prahy je také místem pracovních příležitostí pro mnoho dalších lidí, kteří tam nebydlí. A přestože je systém Pražské integrované dopravy velmi rozvinutý, do všech koutů Středočeského kraje, odkud lidé denně za prací dojíždějí, bohužel nedosáhne. Potom je potřeba zvolit dopravu osobním autem.
Systém zón placeného stání se zdá být zaměřen právě proti autům těchto „dojížděčů“. Je pravda, že mnozí jsme si zvykli jezdit autem všude a zbytečně. Je také pravda, že na mnoha místech Prahy takto zaparkovaná auta blokují místa ke stání pro rezidenty. V takových případech je jistě žádoucí, aby se městské části tímto problémem zabývaly. Bohužel řešení, ke kterému se rozhodly přikročit, je zcela nekoncepční. Zakážeme-li totiž nerezidentům na většině míst parkovat, musíme jim umožnit parkovat jinde. Kupříkladu zřídit záchytné parkoviště, tak zvané P+R, a to s dostatečnou kapacitou.
Zóny placeného stání v Praze 6 (obrázek zvětšíte rozkliknutím)
Problém masivního rozšíření parkovacích zón, zejména na Praze 6, je ten, že zde žádné záchytné parkoviště není. Zeptáte-li se týmu zákaznického centra webu parkujvklidu.cz, kde parkovat auto, dojíždíte-li každý den do Dejvic, doporučí vám toto: „V případě Vaší potřeby dojíždění do oblasti Dejvic automobilem, doporučujeme zaparkovat mimo oblast ZPS, případně využít některého z parkovišť P+R (…), a pokračovat do Dejvic prostředky městské hromadné dopravy. V případě potřeby dlouhodobého stání v oblasti Dejvic, doporučujeme využít některého z komerčních parkovišť, například parkoviště umístěné pod Národní technickou knihovnou…“
Není bez zajímavosti, že parkovací zóny byly zavedeny i v oblasti dejvického kampusu vysokých škol (na tuto oblast byl vznesen dotaz), tedy v okruhu mnoha bloků, kde nikdo nebydlí. Zavedení zón placeného stání zde tedy neplní vytčený cíl a zdá se být zcela nesmyslné. Nejbližší P+R parkoviště se nachází na Praze 5 – Zličíně. Cesta ze Zličína do Dejvic hromadnou dopravou trvá přibližně 25 až 35 minut. Pro potřeby cestujících ze západní a severozápadní části Středočeského kraje je zcela nevyhovující. Parkoviště pod Národní technickou knihovnou je rovněž nevyhovující, neboť na rozdíl od knihovny samotné parkoviště zřizuje soukromý subjekt a měsíční parkovné zde stojí od 2100 Kč bez DPH.
Tým zákaznického centra ve své odpovědi ještě uvádí, že společnost TSK hl. m. Prahy zóny placeného stání pouze spravuje, ale „nerozhoduje o umístění ani cenách zón placeného stání“. Ohledně otázek spojených se samotným zavedením zón odkazují na radnici městské části Praha 6. Z radnice bohužel odpověď na moje otázky doposud nepřišla.
Nicméně z dostupných zdrojů je známo, že vedení městské části Praha 6 uvažovalo o stavbě parkoviště P+R u stanice metra A Nádraží Veleslavín. Vzhledem k okolní infrastruktuře by zde dávalo největší smysl. Bohužel, podle informací zpravodajského webu ČT24 z 26. 1. 2016 ke stavbě parkoviště P+R v nejbližší době nedojde. Podle stejného zdroje městská část od toho záměru ustoupila, protože narazila na odpor místních obyvatel zaštítěný radní této městské části za Stranu zelených Petrou Kolínskou. Je s podivem, že Strana zelených, která se o nezbudování tohoto P+R zasadila, na svých webových stránkách píše, že je „důležité zrychlit práce na budování záchytných parkovišť na okrajích Prahy 6 a zejména ve středních Čechách v okolí vlakových nádraží“. Zdá se, že jsou Zelení ve svých slovech a činech poněkud nekonzistentní.
Zajímavé je i to, že se radnice Prahy 6 rozhodla peníze místo na zřízení parkoviště P+R věnovat raději na stavbu metra D. Toto rozhodnutí je velmi nešťastné, neboť metro D je zatím žánrově ve formátu sci-fi, zatímco zřízení parkoviště P+R – jakkoli by také nějakou dobu trvalo a nebylo by zadarmo – by po svém otevření nalezlo okamžité přímé využití. Omezilo by provoz na Evropské třídě, daleko méně aut by zajíždělo až na Vítězné náměstí a „dojížděči“ by měli kde parkovat. Toto rozhodnutí je navíc nelogické. Je to jako kdyby se člověk akutně potřebující operaci kolene rozhodl peníze na tuto operaci ušetřit, aby si případně mohl za pár let nechat operovat šedý zákal.
Bylo by nanejvýš logické, kdyby se Praha 6 na základě svého rozhodnutí nezbudovat P+R parkoviště na lince metra A (na zeleném metru, jak říkávají především zahraniční turisté) rozhodla také nezavést, případně alespoň odložit zavedení zón placeného stání. Chce-li být Praha opravdovým „západním“ městem, ne si na něj pouze hrát, musí začít řešit problémy komplexněji.