Miloš Zeman do poslední chvíle tajil jména sponzorů své prezidentské kampaně. Ve včerejší televizní debatě předložil jejich jednostránkový seznam a sumy, jež zaplatili. Stále ale není jasné, kde získal 3,6 milionu korun.
Ačkoliv Miloš Zeman na poslední chvíli zveřejnil jména dárců spolku, pochybnosti o financování to nerozptýlilo. Mezi dárci jsou totiž firmy, které jsou samy ve ztrátě. A navíc – na darech vybral spolek Přátelé Miloše Zemana celkem 9,2 milionu korun. Za kampaň však utratil 11,5 milionu.
Další 1,3 milionu pak uhradila SPO, jejíž donory její představitelé dosud nezveřejnili. Celkem tak nejsou dohledatelní dárci 3,6 milionu korun.
Zarážející je také skutečnost, že polovina firem, která spolek obdarovala, skončila podle posledních dostupných údajů ve ztrátě. Je tedy otázka, kde na sponzorování Zemanovy kampaně vzala peníze.
Zveřejněný seznam navíc není oficiální, příslušnému Úřadu pro dohled nad financováním stran a hnutí jej totiž nepředložil a na transparentním účtu nejsou sumy od sponzorů dohledatelné.
Kabely pro Zemana
Zatímco Jiřího Drahoše si oblíbili především filantropové, ukazuje se, že Miloše Zemana podpořili podle zjištění HlídacíPes.org do značné míry lidé a firmy spojení s obranným průmyslem.
Jak už dříve HlídacíPes.org upozornil, tři ze čtyř hlavních Zemanových sponzorů mají společného jmenovatele – zbrojařského podnikatele Jaroslava Strnada.
Na prvním místě nově prezentovaného Zemanova seznamu je společnost Ray Service. Jde o výrobce kabelových svazků a zároveň firmu, která má v předmětu činnosti „zahraniční obchod s vojenským materiálem“ a „výrobu zbraní a střeliva“. Nedávno například uzavřela s britskou zbrojovkou BAE Systems smlouvu na dodávku klíčových komponentů pro švédský program samohybných minometů Mjölner.
Ray Service zaslala spolku Přátel Miloše Zemana půl milionu korun. Ve firmě se sídlem ve Starém Městě byl Zeman coby prezident na návštěvě, posléze se pak zástupci firmy ocitli v prezidentské delegaci na návštěvě v Číně. Nyní peníze této firmy posloužily k reklamě na podporu Zemana.
V minulosti sponzorovala firma částkou 6,6 milionu korun i Stranu práv občanů, jejíž je Zeman čestným předsedou, a která od počátku za prezidentem stojí.
Na Zemanovu prezidentskou kampaň přispěla tiskem a rozesláním letáků v hodnotě přes dva miliony korun také její dceřiná společnost Ewas. I ta má v předmětu činnosti zahraniční obchod s vojenským materiálem.
Společnost Ray Service, která v roce 2016 vykázala zisk přes 26 milionů korun, se podle údajů na vlastních webových stránkách účastnila „valné většiny projektů vývoje a modernizace bojové techniky Armády ČR“. Mezi svými referencemi uvádí například podíl na výrobě tanků, pandurů či raketometu.
Tři jiní sponzoři ze seznamu pocházejí z Mělníka a podle webu Info.cz jsou navzájem propojeni s mělnickým podnikatelem Lubošem Paškem. Jeho aktivity několikrát prověřovala policie a je často označován jako pravá ruka odsouzeného lobbisty Romana Janouška.
Stálí podporovatelé
Také další sponzoři spolku nejsou Zemanovi neznámí. Částkou 800 tisíc korun přispěl brněnský právník Jiří Jestřáb a 900 tisíci pak jeho kolega z advokátní kanceláře Richard Tománek.
Oba podpořili také Zemanovu předchozí kandidaturu a v minulosti poslali statisícové částky také SPO.
Právě jejich advokátní kancelář sehrála klíčovou roli při nákupu pražské vily za nezvykle nízkou cenu pro Vratislava Mynáře. Není bez zajímavosti, že advokát Tománek sídlí v přímém sousedství s ruským konzulátem v Brně.
V minulosti podpořil SPO také další Zemanův sponzor – společnost Filafil, která na prezidentovu kampaň připspěla 400 tisíc korun. Straně spřízněné se Zemanem poslala v minulosti celkem 650 tisíc korun.
Stálým podporovatelem je i nejštědřejší současný donor Jiří Rozsypálek, který na Zemanovu podporu vydal milion korun, v minulosti zaslal na konto SPO 200 tisíc korun.
Otázkou také zůstává, jak některé společnosti, které Zemana podpořily statisícovými částkami, peníze získaly, když jsou samy ve ztrátě. Jako například společnost Contradiction, která přispěla částkou 885 tisíc korun, přičemž dle posledních dostupných údajů za rok 2016 skončila ve ztrátě přes 142 milionů korun. V minusu byly také další dvě firmy, které Zemanovu kampaň financovaly.
Text byl publikován na serveru Hlídacípes.org