Vláda zrušila územní rezervy pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe. V tiskové zprávě o tom informovali vládní Piráti, ČTK to potvrdil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zrušení územní ochrany budoucí trasy kanálu fakticky znamená konec tohoto projektu, který prosazoval prezident Miloš Zeman. Vládní koalice se ke zrušení kanálu zavázala v programovém prohlášení.
„Teď jsme schválili vyjmutí územní rezervy pro celé spojení Dunaj-Odra-Labe a zrušili řadu souvisejících historických usnesení vlád,“ napsal Kupka ČTK. Uvedl, že současná vláda nedala na přípravu kanálu ani korunu, celý projekt označil za nesmyslný.
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) sdělil, že kanál je po dnešním rozhodnutí vlády mrtvý projekt. „Projekt není ekonomicky smysluplný a představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím,“ uvedl. Zdůraznil, že uvolněné pozemky bude možné využít pro smysluplný rozvoj obcí.
„Vláda dnes ukončila projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe. Vnímal bych to jako takovou symbolickou tečku za Zemanovou érou! Kde nic, tu nic…“ napsal k tomu europoslanec Jiří Pospíšil. „Jsem rád, že tento nesmyslný a megalomanský projekt posíláme jednou provždy do propadliště dějin. Že odblokujeme nesmyslné územní rezervy. Budoucnost nákladní tranzitní dopravy rozvíjejme především v železniční síti,“ dodal ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.
Správné rozhodnutí, zaznělo
„Kanál Dunaj-Odra-Labe nebude. Vláda udělala důležitý krok k zastavení projektu, zrušila územní rezervu pro koridor. To je dobrá zpráva pro desítky obcí, které se konečně budou moci rozvíjet. A hlavně se zamezí obrovskému zásahu do přírody a vodních zdrojů. Správné rozhodnutí,“ uvedl budoucí ministr životního prostředí Petr Hladík.
„Tak prý Zemanův kanál Dunaj-Odra-Labe je mrtvý. Byl mrtvý od první zmínky. Nikdy by se nestal součástí transevropských dopravních sítí, proto by na něj ani nikdy nebyly finance EU. Komerční by dal jen blázen. A že stát by na to nikdy neměl, nemusím dodávat,“ myslí si bývalý europoslanec Pavel Telička.
Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda Jana Fischera. Dnešní rozhodnutí kabinetu znamená, že se území odblokuje. Už dříve se pro tento krok vyslovily obce v trase kanálu, které územní rezervy označovaly za brzdu svého rozvoje.
Dnešní rozhodnutí vlády se netýká možných úprav toku Labe v úseku od Pardubic po státní hranici ČR/Německo a toku Vltavy v úseku Mělník – Praha – České Budějovice.
Podle studie proveditelnosti zpracované předchozím kabinetem Andreje Babiše (ANO) měl projekt vyjít téměř na 586 miliard korun. Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítali, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.