Ale jistě, to my víme, že se to takhle dělá. Hybridní propaganda se přece nedělá otevřeně. Pracuje mimo jiné s tím, že míchá fakta s obsahem, který se má lidem dostat pod kůži. Takže dáme třeba nějaký článek o lágrech pro Ujgury, kde jim čínští soudruzi vyplachují mozky, ale vedle toho něco o úspěších budování. A hned je dojem lepší. A proč si za budování takového „vyvažujícího obrazu“ nenechat zaplatit od toho, kdo má z kšeftu s totalitní mocností prospěch, že?
Vít Vojta, tlumočník Miloše Zemana, se do takového pseudovyvažujícího podniku pustil se svým projektem Sinoskop. Jen se nějak nahlas neřeklo, že to platí Home Credit Petra Kellnera, který v Číně podniká, což by bez blahosklonného souhlasu kapitalisticko-komunistických soudruhů nešlo. Pak to prasklo a bylo z toho velké mrzení. Zvlášť když zřejmě v rámci „vyvažování“ Home Credit vyhrožoval soudy projektu akademiků z UK Sinopsis.
Teď Vojta vysvětloval své postoje na Českém rozhlase.
„PR agenturu C&B Reputation Management si Vít Vojta najal jako mediálního poradce v začátcích iniciativy. ‚Firma má dobrou reputaci, pomáhala mi se sociálními sítěmi. Tomáš Sazima mi také radil, jak nezabředávat do odborných věcí a hovořit srozumitelně,‘ vysvětluje.
Proč nebyl od počátku transparentní a neuvedl partnerství s PPF? ‚Znám se se spoustou lidí a nemohu ani nechci všechny uvádět. Celý projekt je mojí iniciativou, partnerů jsem oslovil mnohem víc než PPF.‘ O tom, proč chtěla skupina PPF vylepšit mediální obraz Číny, má jasno: ‚Čína je totalitní země, kulturně i civilizačně odlišná, ale pro lidi v jakémkoli kontaktu s Čínou je tato silně antičínská mediální vlna nepříjemná.‘“
No jistě, Čína je odlišná. O to ale nejde. Jde o to, že se tam likvidují lidé, vraždí, mučí, vystěhovávají, vězní, odebírají se jim orgány na transplantace, z čehož je kšeft pro zahraniční zákazníky. To není „kulturní odlišnost“. A není to ani něco, co se v rámci jakéhosi „objektivního“ pohledu „také“ zmíní. Navíc Čína se nespokojuje jen s tím, že řádí doma, ale svoje chapadla upatlaná od krve a rudého slizu natahuje do dalších zemí a chce ovlivnit i tamní život. Zažili jsme to tady v plné kráse při veleslavné návštěvě čínského prezidenta Si Ťin-pchinga. Poslušná česká policie přihlížela tomu, jak dovezení čínští vítači rvou Čechům tibetské vlajky z rukou. Tatáž policie pronikla na akademickou půdu, protože na budově byla vyvěšena tibetská vlajka. Peníze čínské ambasády tekly na pořádání akcí na půdě univerzity.
Trnem v oku je vyvažujícím a objektivizujícím snaživcům nejen Sinopsis.cz, ale také deník Aktuálně.cz. Ten odhalil celou řadu podivností a chvályhodně v práci pokračuje. Teď třeba na konci ledna na Aktuálně psali: „Úvěrová firma Home Credit nejbohatšího Čecha Petra Kellnera skrytě prostřednictvím PR agentury podporovala rozsáhlou síť politiků, ekonomů či nezávisle se tvářících sinologů s cílem zlepšit obraz rudé Číny v Česku. Deník Aktuálně.cz přišel s tímto zjištěním v polovině prosince. Navzdory varování BIS před vlivovými operacemi ve prospěch komunistické mocnosti zaplatil Home Credit minimálně za 2000 hodin práce PR agentuře C&B Reputation Management…
Vojta pak opakovaně lhal, když tvrdil, že jde o projekt, který si platí sám a je zcela nezávislý. Home Credit na dotazy, proč Sinoskop nepodporoval otevřeně a proč C&B mystifikovala novináře, neodpověděl. Lze však předpokládat, že v opačném případě by k Vítu Vojtovi novináři či experti nepřistupovali jako ke zcela nezávislému odborníkovi…
Nešlo však jen o Sinoskop. Agentura C&B vykazovala k proplacení i spolupráci s různými ekonomy, úředníky či různými odborníky – mezi nimi byl například ekonom Lukáš Kovanda, ekonom a vyučující na VŠE Tomáš Munzi, velvyslanec v Číně Vladimír Tomšík či generální konzul pro Hongkong Jan Juchelka. Mnozí z nich Aktuálně.cz tvrdili, že netušili, že je reálně poptávají lidé najatí Home Creditem.“
Ne, pověst si pan Vojta bude napravovat dost obtížně. Ale je nutné mu přiznat zásluhu, byť nezamýšlenou, že aspoň vidíme, jak čínský režim a jeho přátelé postupují.