Trpěla cyklickými depresemi, v šestnácti se dokonce pokusila otrávit svítiplynem. Lék na krutosti a absurditu života ale naštěstí našla v malování a dalších uměleckých aktivitách. Pojímala je jako zbraň, pomocí níž se mohla vysmát všemu, co ji rozčilovalo i děsilo.
První měsíce letošního roku přinášejí hned dvojí příležitost připomenout si výjimečnou osobnost malířky, scénografky, básnířky i prozaičky Evy Švankmajerové. Ve druhé polovině ledna vyšla v nakladatelství K-A-V-K-A její výpravná monografie Jsem malířka a od 3. března bude její dílo k vidění v kutnohorské Galerii Středočeského kraje. Expozice jejích obrazů bude součástí velké výstavy DISEGNO INTERNO – EVA ŠVANKMAJEROVÁ / JAN ŠVANKMAJER uspořádané u příležitosti devadesátých narozenin slavného filmaře a jejího manžela Jana Švankmajera.
Doživotní spiklenci slasti
V září roku 1960 se dvacetiletá studentka scénografie na Katedře loutek Akademie múzických umění Eva Dvořáková potkala ve výtahu v Lichtenštejnském paláci, kde škola sídlila, s mladým režisérem Janem Švankmajerem. O pouhé dva měsíce později se vzali a začal tak více než čtyři dekády trvající vztah, který ukončila až Evina smrt v roce 2005. Eva s Janem v něm fungovali nejen jako manželé, ale také jako navzájem se inspirující a podporující umělci. Ať už se Eva podílela na Janových filmech, měli společné výstavy, nebo pořádali s přáteli ze Surrealistické skupiny v Československu nejrůznější surrealistické hry a experimenty, vždy z jejich tvorby vyzařovala nespoutaná imaginace, ironie a subverzivní přístup k autoritám všeho druhu. Jakkoliv tyhle rysy mají už jejich díla ze šedesátých let (např. obrazy z Evina Emancipačního cyklu), oba manželé je dále rozvíjeli především po seznámení s Vratislavem Effenbergerem a po vstupu mezi české a slovenské surrealisty.
Stopa Evina bytí
Patrně díky světovému věhlasu, který Janovi získaly jeho filmy, bývá mimo okruh znalců výtvarného umění Eva vnímána hlavně jako manželka a spolupracovnice slavného režiséra. Přitom se však jedná o jednu z našich nejoriginálnějších a nejvýraznějších malířek druhé poloviny dvacátého století. Eviny obrazy, stejně se to ale dá vztáhnout i na básně a další uměleckou tvorbu, velmi intenzivně a kreativně reflektují její život. Témata, jako jsou ženská emancipace, erotika, mateřství, prožívání vlastního těla nebo manipulace a ovládání jedince systémem, uchopuje se značnou mírou ironie přecházející v těch nejvypjatějších polohách až v jakýsi groteskní škleb. Přitom je ale ztvárňuje stylem, který má blízko k lidovému umění, rousseauovskému naivismu nebo surrealisticky poťouchlému pohrávání si s realitou ve stylu Maxe Ernsta či Reného Magritta. Nic z toho však nepůsobí jako kalkul, spíše jde o bytostnou potřebu vyjádřit intenzivní vnitřní prožitek z podivného a dosti pokřiveného světa kolem nás, jenž v malířce či básnířce nadané obrovskou imaginací a rozjitřeným vnímáním vyvolává obrazy nevšední síly. Asi nejlépe svůj přístup k umělecké tvorbě vyjádřila ona sama v textu pro knihu EvaŠvankmajerJan vydanou nakladatelstvím Slovart v roce 1998: „V takové chvíli, kdy vzniká stopa mého bytí, je ta chvíle nejen veselá a smutná, ale jaksi se střetnu s příčinou své přítomnosti.“