Živý přenos z Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky VIDEO: PSP
VIDEO: PSP
Poslanci ve čtvrtek projednali tři ze dvou desítek písemných interpelací zařazených na program nynější schůze. Kvůli nepřítomnosti členů vlády včetně premiéra Petra Fialy (ODS) sněmovna odročila debatu o desítce interpelací. Další propadly pro absenci tázajících se poslanců. V prvním čtení následně začali členové dolní komory projednávat smlouvu s Německem o údržbě a rozvoji labské vodní cesty a některé zprávy. Mohli by také dokončit úvodní debatu o ústavním zakotvení ochrany vody, kterou zahájili ve středu.
Z jednacího dne nebo z jeho části se omluvilo 15 z 18 členů kabinetu a pět desítek poslanců, tedy zhruba čtvrtina. O čtvrtcích při řádných schůzí nejde o neobvyklou situaci. Fiala poslal omluvenku do 14:30, odpoledních ústních interpelací by se tedy účastnit měl.
Poslanci se vypořádali s dvojicí písemných interpelací Martina Kolovratníka (ANO) na ministra dopravy Martina Kupku (ODS). Týkaly se vyhlášky o certifikaci pozemních leteckých zařízení a některých okolností výstavby dálnice D35. Uzavřeli také dotaz Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) na ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) o novém uspořádání pracovních míst platném od ledna.
Písemná interpelace se dostane na jednání pléna v případě, že tázající se poslanec není s odpovědí člena vlády spokojený. Trojice dotazů, kterými se dnes poslanci zabývali, pocházela z loňského léta až podzimu.
Následně začali řešit česko-německou smlouvu, která stanoví základní parametry pro fungování vodní cesty z Pardubic až do Hamburku. Má usnadnit její využívání pro nákladní lodě při kombinaci s vodohospodářskými a ekologickými potřebami. Zástupci Česka a Německa dohodu podepsali v červenci 2021.
O projednání smlouvy na plénu se několikrát neúspěšně snažili zákonodárci opozičního hnutí ANO. Na program se dostala na základě dohod v koalici v první polovině letošního února, úvodnímu posouzení dohody ale tehdy zamezili vládní Piráti.
Senát souhlasil s dohodou už před dvěma lety, navzdory námitkám ekologicky zaměřených senátorů. Smlouva podle nich předjímá vybudování sporného jezu u Děčína a vodního kanálu u Přelouče. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) tyto výhrady odmítl.
Vyšší ochranu vody má podle vládního návrhu zajistit její výslovné uvedení v ústavním článku, který doposud obecně zavazuje k ochraně přírodních zdrojů. Podle kritiků je taková úprava ústavy nadbytečná.