Praha je nejbohatší metropolí světa. Nevěříte? Jak jinak by si mohla pořídit proslavenou opencard či vytunelovaný tunel Blanka? Pokud bychom chtěli parafrázovat některé výroky primátorky Adriany Krnáčové, celé to musel vymyslet „debil“.
Ani po deseti letech, kdy se za primátora MUDr. Pavla Béma opencard objevila, nemají tahanice kolem ní konce. Nakonec na to ale vždy samozřejmě doplatí občané, protože spory kolem zázračné červené kartičky někdo zaplatí. A ten někdo je cestující, který si musel po nátlaku pražských úřadů kdysi opencard zakoupit.
Například včera vlastník opencard, firma EMS, oznámila, že žádá po Praze, dopravním podniku metropole a městské firmě Operátor opencard celkem 654 milionů korun. Nárokuje si je za porušení licenčních smluv, služby nebo poškozování dobrého jména firmy. Už v minulosti EMS požadovala 170 milionů, z nichž se o 60 milionů korun soudí.
Opencard přitom vlastní přes 1,2 milionu lidí a město za systém dohromady zaplatilo už asi 1,7 miliardy korun.
A co se chudák majitel včera o své „milované“ kartičce kromě jiného dozvěděl? Podle firmy EMS se prý vedení Prahy o „provoz opencard nestará, situace je havarijní, systém nemá dlouhodobě podporu“. Krnáčová naopak tvrdí, že postoj vlastníka karty je důkazem, že věc je nevýhodný projekt.
Proboha! Ale proč by to mělo cestujícího zajímat? Vždyť za kartu platí a k jejímu pořízení byl skutečně kdysi v podstatě donucen, protože v roce 2009 se stala jedinou možností, jak si šlo běžný roční kupon na MHD v hlavním městě pořídit.
Píše se ale druhá polovina roku 2015 a je pouze věcí politických reprezentací (vystřídalo se jich několik), aby situaci vyřešily.
Můžeme ale něco podobného čekat? Vždyť dodnes není například dokončen městský silniční okruh. Na letiště nevede rychlovlak či metro. Za desítky let se to nestihlo. Podmínky dopravy se nijak zvlášť nelepší (jen nějaký „debil“, řečeno opět s Krnáčovou, pořád vymýšlí změny tras tramvají). Alespoň jsme si za téměř 40 miliard pořídili tunel Blanka…
Jenže opencard měla mít původně mnoho funkcí, nakonec ale slouží především jako průkaz s předplatným pro MHD.
Po všech těch taškařicích mě napadá jediná věc, co s opencard udělat – všichni ji vyhoďme a demonstrativně používejme pražskou MHD zdarma až do doby, než město problémy kolem ní vyřeší.
Co se dělo s opencard v posledních deseti letech (seznam pochází ze zdrojů agentury ČTK):
Říjen 2005 –Rada hlavního města schválila informační strategii, jejíž součástí byl projekt čipových karet pro placení za MHD, v knihovnách, parkování a podobně.
- dubna 2007 – Magistrát začal vydávat karty opencard. Masový zájem o ně ale přišel až poté, co se od ledna 2009 stala jedinou možností, jak mít běžný roční kupón na MHD.
- listopadu 2009 – Z auditu vyplynulo, že náklady na kartu neodpovídaly stavu projektu, který navíc neměl žádné příjmy. Odpovědnost neslo vedení města, magistrátní odbor informatiky, Dopravní podnik hlavního města Prahy i dodavatelé.
- prosince 2009 – Druhý audit potvrdil výhrady kontrol; za hlavní riziko označil závislost na firmě Haguess, vlastníku práv k systému.
- února 2010 – Magistrát podepsal s Haguess dodatek smlouvy, na jehož základě měla společnost zajistit dalších 260 000 karet. Haguess rovněž souhlasil, že sníží o 50 milionů korun výši pohledávky.
- února 2010 – Policie začala prověřovat projekt opencard.
- února 2011 – Praha převzala správu opencard, v únoru se rozhodla od že Haguess koupí 300 000 nových licencí.
- dubna 2012 – Praha se dohodla s Haguess na prodloužení platnosti opencard. Bez toho by v roce 2012 vypršela platnost asi 300 000 karet.
- března 2013 – Policie obvinila kvůli opencard deset pražských radních, později se počet obviněných zvýšil na 15. Vyšetřování policie dokončila loni v březnu, v dubnu 2014 pak navrhla radní obžalovat.
- března 2014 – Vznikla městská společnost Operátor, ta měla získat licence na opencard od firmy eMoneyServices (EMS), která získala práva počátkem roku 2014.
- května 2014 – Praha odmítla nabídku EMS, která za licence ke kartě opencard žádala 500 milionů korun. Město se rozhodlo vyhlásit otevřené výběrové řízení.
- června 2014 – Primátor Tomáš Hudeček řekl, že město ustoupilo od návrhu začít od července místo opencard vydávat papírové kupony.
- června 2014 – Praha oznámila, že po 16. červnu, kdy vypršela smlouva na servis opencard s firmou EMS, bude zajišťovat servis sama.
- června 2014 – Státní zastupitelství podalo v kauze opencard obžalobu na 15 lidí, jsou mezi nimi exprimátoři Bohuslav Svoboda (ODS) a Tomáš Hudeček (TOP 09). Od začátku září 2015 začne kauzu projednávat Městský soud v Praze.
- července 2014 – EMS podala žalobu na Prahu, po které požaduje zaplacení dluhu zhruba 40 milionů korun. Druhá žaloba zamířila na dopravní podnik kvůli dluhům zhruba 30 milionů korun.
- listopadu 2014 – Nová pražská rada zrušila usnesení o arbitráži. Pražský soud se tak začátkem prosince začal zabývat žalobou EMS.
- prosince 2014 – Vrchní soud v Praze pravomocně odsoudil někdejší úředníky magistrátu, obviněné už v roce 2011. Nejpřísnější trest, 3,5 roku nepodmíněně, si za zvýhodnění firmy Haguess vyslechl bývalý ředitel odboru informatiky Ivan Seyček. EMS se s vedením magistrátu dohodla, že bude dál zajišťovat servis karet.
- ledna 2015 – Pražští radní schválili možný návrat papírových kuponů. Od začátku února mají cestující nově na výběr mezi papírovými kupony na MHD a opencard za stejnou cenu.
- února 2015 – Praha místo memoranda o narovnání vztahů, kterou navrhla EMS, schválila jednostrannou deklaraci. Vyjadřuje nezávazně jen vůli splnit oprávněné závazky, žádné jí ale neuznává.
- dubna 2015 – Z posudku společnosti Nexia AP vyplynulo, že opencard stála Prahu 1,74 miliardy korun, projekt je předražený, zastaralý a neužitečný.
- dubna 2015 – Soud nevyhověl žádosti EMS o vydání předběžného opatření kvůli opencard. Firma chtěla vědět, zda musí poskytovat technickou podporu kartám i bez uzavřené smlouvy.
- května 2015 – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se začal zabývat podnětem Prahy kvůli kartě opencard.
- srpna 2015 – Mluvčí EMS Martin Opatrný řekl, že firma žádá po Praze, dopravním podniku a městské firmě Operátor opencard 654 milionů Kč. Nárokuje si je například za porušení licenčních smluv.