Piráti vyjednávají u dalších stran podporu pro svůj návrh, který by ukončil přimíchávání biopaliv do pohonných hmot. Předložit ho chtějí pravděpodobně v pátek. Nekonečné lány řepky olejky, která se používá jako příměs do benzínu a nafty, podle nich ve skutečnosti žádným přínosem pro životní prostředí nejsou. Naopak.
Novelu zákona o ochraně ovzduší, která ruší povinnost přimíchávat biopaliva do pohonných hmot, připravili pirátští poslanci Dana Balcarová a Radek Holomčík. Cílem je podle nich zastavit znehodnocování zemědělské půdy pěstováním energetických plodin. A současně zatlačit na vládu, aby řešila budoucnost snižování emisí a celkově závislost na fosilních palivech.
Přestože to nikdo z Pirátů neřekl nahlas, návrh by měl dopady na podnikání Agrofertu, který premiér Andrej Babiš vložil do svěřenského fondu. Největším tuzemským producentem bionafty je totiž firma Preol, která pod holding spadá. Zákon v současném znění nařizuje dodavatelům pohonných hmot zajistit, aby v benzinu bylo každoročně nejméně 4,1 procenta biopaliv a v naftě 6 procent.
Radek Holomčík, místopředseda Zemědělského výboru PS a jeden z autorů novely:
„Absurdní nám přijde to, že celý systém podpory obnovitelných zdrojů v dopravě je u nás postaven jednak na pálení potravin a druhak na palmovém oleji, který je získáván za cenu totální devastace plic naší planety – deštných pralesů.”
Rozhovor deníku FORUM 24 s Radkem Holomčíkem:
Vyjednáváte pro předlohu podporu u dalších klubů ve Sněmovně?
Původně jsme avizovali, že pro urychlení projednávání budeme vyjednávat až po podání, návrh ale zarezonoval a vyvolal diskuzi mezi kluby, takže jednání teď probíhají.
Máte už podporu některých klubů nebo jednotlivců?
V tomto okamžiku jednání probíhají.
Kdy chcete normu předložit?
Snad tento pátek.
Očekáváte odpor hnutí ANO?
Popravdě, očekávám spíše útoky zájmových lobbistických skupin. Přímé útoky si ANO, vzhledem k marketingové povaze jejich hnutí a všeobecném veřejném mínění o biopalivech 1. generace, nemůže moc dovolit.
Uvedl poslanec Radek Holomčík pro deník FORUM 24. Podle něj se jejich návrh netýká povinnosti dodavatelů pohonných hmot zajistit do roku 2020 snížení emisí v dopravě o šest procent. S odklonem od zastaralých biopaliv první generace už počítá i dlouhodobá strategie Evropské komise.