Ministerstvo zdravotnictví vypsalo výběrové řízení na pozici ředitele odboru komunikace s veřejností. Tato bezesporu důležitá funkce, která v době masivních dezinformací a chaosu může občany nasměrovat k faktům, bude mít na svědomí komunikační strategii ke koronaviru. Strategii, kterou vláda stále nemá.
Resort zdravotnictví, který už přes dva měsíce vede ministr Jan Blatný (za ANO), hledá téměř rok poté, co svět zná koronavirovou hrozbu, ředitele komunikační strategie, který by se věnoval právě nemoci covid-19. Na svém twitteru na to upozornila Denisa Hejlová, marketingová expertka a vedoucí katedry Marketingu a PR na FSV UK. „Je 3. 1. 2021. Ne 1. 4. 2020,“ komentuje.
Ministerstvo takto pozdě shání někoho, kdo vytvoří ještě před nástupem do práce (coby úkol v rámci výběrového řízení) koncepci „mediální strategie ministerstva v souvislosti s nemocí covid-19 (v rozsahu max. 3 normostran A4)“. Samotné výběrové řízení má trvat do 15. ledna. Ministerstvo za tuto pozici nabízí platové zařazení ve 13. platové třídě.
Tvorbu a realizaci komunikační strategie Covid-19 má vytvořit ředitel/ka odboru komunikace. @ZdravkoOnline ho právě hledá přes https://t.co/XdqYWthxZO. Je 3.1.2021. Ne 1.4.2020. https://t.co/w6VR0azhtq
— Denisa Hejlova (@DenisaHejlova) January 3, 2021
Náplní práce zájemce o tuto pozici bude „vedení zaměstnanců odboru komunikace s veřejností, přímá podřízenost ministrovi zdravotnictví, tvorba a realizace komunikační strategie ‚covid -19‘,“ nebo „usměrňování styku s veřejností“.
Pandemický plán myslí na komunikaci od roku 2011
Komunikační strategii v této klíčové věci tak vláda stále nemá a teprve hledá někoho, kdo by se toho zhostil. Komunikace je přitom jeden z důležitých bodů oficiálního pandemického plánu z roku 2011, který platí v České republice.
„Dlouhodobě je třeba pracovat i na komunikační kampani, která v souladu s doporučeními WHO i Evropské komise (EK) zapojí i sektor individuální, rodinný a komunitní, zvýší jeho povědomí o pandemii a důležitosti chování každého jednotlivce v takové situaci,“ uvádí se v něm. Plán ministerstva mj. dodává, že je „potřeba podávat jasné, precizní informace o opatřeních a jasně formulovat stanovená doporučení“, což se v dobách neustálých názorových otoček a nejasných opatření také nestalo.
Česká republika se tak dostala do situace, kdy si vláda velmi dobře uvědomuje, jak je správná PR komunikace důležitá – a zvlášť v tak kritických momentech – ale sama v oblasti koronaviru prostě dlouhodobě nečiní. Stačí si vzpomenout na podivnou inzerci propagující očkování. Důležitost marketingu si uvědomuje zejména předseda vlády Andrej Babiš, který si na své vlastní image dává velmi precizně záležet.
Pro inspiraci ale není třeba chodit daleko. V případné strategii by se zájemce o funkci ředitele covidové komunikace mohl podívat, jak taková kampaň vypadá na Slovensku. Tamní resort zdravotnictví již měsíce vysvětluje nejrůznější nejasnosti či dezinformace, které se objevují v souvislosti s koronavirem.
Minulý týden zaujal příspěvkem, který reaguje na nejrůznější konspirace související s vedlejšími účinky vakcín proti koronaviru. Vakcínu od Pfizeru srovnali s obyčejnou tabletkou Ibalginu.